#سؤال: آیا حدیث شیر خوردن رسول الله (ص) از ابوطالب (ره) صحیح است تا نتیجه بگیریم پیامبر برادر رضایی جعفر بن ابیطالب است⁉️
🔸متن حدیث: محمد بن یحیى، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهیم بن محمد الثقفی، عن علی بن المعلى، عن أخیه محمد، عن درست بن أبی منصور، عن علی بن أبی حمزة عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: لما ولد النبی صلى الله علیه وآله مکث أیاما لیس له لبن، فألقاه أبو طالب على ثدی نفسه، فأنزل الله فیه لبنا فرضع منه أیاما حتى وقع أبو طالب على حلیمة السعدیة فدفعه إلیها (۱ و ۲).
🔹ترجمه روایت فوق: از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: چون پیامبر اسلام(ص) به دنیا آمد چند روزی بدون شیر به سر برد پس ابوطالب او را بر پستان خود افکند و خدا در پستان ابوطالب شیر نازل کرد. پس کودک چند روز از پستان ابوطالب شیر خورد تا هنگامی که ابوطالب حلیمه سعدیه را یافت و کودک را به او سپرد.
پاسخ به سوال:
✅🌴این روایت فاقد سند صحیح است و متن آن نیز عجیب به نظر می رسد و ادعاهای این چنین عجیب و غریبی با یک سند ضعیف قابل اثبات نیست. نشر این روایت و روایات مشابه آن ناخواسته به تخریب وجههی دین اسلام و تشیع می انجامد.
👈همانطور که ملاحظه می کنید سند این روایت (یعنی زنجیرهی راویانی که این روایت را نقل کرده اند تا به کلینی رسیده) چنین است:
محمد بن یحیى، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهیم بن محمد الثقفی، عن علی بن المعلى، عن أخیه محمد، عن درست بن أبی منصور، عن علی بن أبی حمزة عن أبی بصیر، عن أبی عبد الله (امام صادق علیه السلام).
🔻بررسی ها نشان میدهد نفر چهارم این زنجیر روایی یعنی علی بن المعلی فردی ناشناس است و نامی از وی در کتب رجال شیعه وجود ندارد بنابراین این فرد توثیق نشده است و فرد بسیار کم روایتی است (مجموع روایات نقل شده از این فرد در کتب اربعه و وسائل الشیعه با محاسبه مکررات فقط ۲۱ مورد است).
⬅️ ضمن اینکه «علی بن المعلی» روایت ذکر شده را از برادرش «محمد بن المعلی» نقل کرده است و جالبتر اینکه برادرش از خود او هم ناشناس تر است و نامی از او در کتب رجال وجود ندارد و در کتب اربعه و وسائل الشیعه تنها همین یک روایت عجیب از او نقل شده است و بس.
بقیهی رجال سند شناخته شده هستند و اتهام جعل و تحریف در این مورد خاص را به آنها نمی توان وارد دانست. هرچند دربارهی صحت مذهب یا وثاقت برخی از آنها حرف و حدیثهایی وجود دارد (به عنوان مثال ۲ نفر از این افراد مذهب واقفی دارند).
با این حال، مهمترین نقطهی ضعف سندی این روایت، همان دو نفر یاد شدهی پیشین یعنی علی بن المعلی و محمد بن المعلی هستند.
🔸در هر صورت، سند روایت مورد بررسی، طبق مبانی علمای رجال ضعیف است و رجال شناسان این سند را تایید نمی کنند مگر آنکه برای کتاب”کافی کلینی” عصمت قایل شویم!!
🔹بنابراین این، به احتمال بسیار فراوان، این روایت از جمله روایات جعلی است. اما انگیزه جعل چنین روایتی چیست؟ یک احتمال برای جعل این روایت را می توان انگیزهی فضیلتسازی برای جناب ابوطالب رحمت الله علیه دانست. با این توضیح که این بزرگوار افتخار پدری امیرالمومنین (ع) را دارند و اگر افتخار مادری حضرت رسول (ص) نیز برای ایشان بیان شود مجموعه فضایلشان کامل خواهد شد و ابوطالب مادر رضاعی رسول الله (ص) خواهند بود و به طبع این یک افتخار است.
اما سؤالی که جاعل این روایت باید به آن جواب بدهد اینست که اگر قرار بود مشکل شیر خوردن رسول الله (ص) برطرف شود نیازی به معجزه نبود زیرا خدا میتوانست سینهی مادر رسول الله (ص) یعنی آمنه(ره) را پر از شیر کند یا اینکه حداکثر سینهی فاطمه بنت اسد، مادر امام علی (ع) پر از شیر شود، اما اینکه سینهی یک مرد مثل ابوطالب(ره) پر از شیر شود عجیب است!!. اگر چنین حادثهی عجیبی رخ داده بود باید در روایات متعدد از اهل بیت (ع) نقل می شد نه اینکه تنها در یک روایت با سند ضعیف و توسط راوی ناشناس نقل گردد.
توهین به ابوطالب احتمال دوم برای انگیزه جعل این روایت است زیرا شیر دادن را که یک صفت زنانه است به یک مرد نسبت داده اند.
🔻تخریب وجهه اهل بیت (ع) و نشر خرافات به اسم آن بزرگواران و آلوده کردن احادیث شیعه به روایات خنده دار، احتمال سوم برای جعل این روایت است یعنی در قالب بیان معجزات، برای اینکه مذهب اهل بیت(ع) را به مضحکهی عام و خاص تبدیل کنند سخنان نامعقول و خنده آوری را در روایات اهل بیت (ع) وارد می کرده اند چنانکه در حدیث سلسلة الحمار چنین کردند و کلینی(ره) در نقل آن متوجه اصل ماجرا نشده است.
👈اینگونه روایات ضعیف برای یک وهابی ضد شیعه حکم گنج طلا را دارد زیرا این روایات، وسیله و بهانهی خوبی برای تمسخر شیعیان اهل بیت (ع) هستند.