#شبهه
*مردگان از جمله پیامبران و امامان، نه صدای ما را میشنوند و نه دعای کسی را اجابت میکنند*
نقل از علی نجار:
دبیر بازنشسته و پژوهشگر دینی
سال ۶۴ یا ۶۵ در ماه رمضان مرحوم حاج شیخ نعمتالله صالحی نجفآبادی در اصفهان بود و نماز جماعت به امامت ایشان که فردی محقق و دانشمندی بزرگ بود در مسجدالحجه برگزار میشد. نماز گزاران این مسجد اغلب جوانان مخلصی بودند که بسیاری از آنها به خیل شهدا پیوستند.
در آن ماه، هر روز عصر در زیر زمین مسجد، جلسه کلاس و پرسش و پاسخ توسط ایشان برگزار میشد.
سخنان آن مرحوم بسیار عمیق و قابل تامل بود و گاهی آنقدر تازگی داشت و خلاف باورهای سنتی بود که به همه شوک وارد میکرد بطوری که با وجودی که تمام آنها مستند به آیات قرآن بود پذیرش آنها برای عدهای !! بسیار سخت و گاهی غیر ممکن بود.
بعنوان مثال یک روز بحث ایشان به آنجا رسیده بود که،
(اهل قبور و از جمله پیامبران و امامان(ع) نه صدای ما را میشنوند و نه دعای کسی را اجابت میکنند)
و این حرفی بود که برای عدهای بسیار ثقیل و هضم آن بسیار دشوار و حتی غیر قابل تحمل بود.
بطوری که یکی از حضار برخاست و با صدایی که اعتراض از کلامش محسوس بود گفت:
حاج آقا؛
ما وقتی به زیارت امام رضا(ع) میرویم به آن حضرت عرض میکنیم:
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا، اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی و تعلم حاجتی و تقضی حوائجی و......
شهادت میدهم كه تو جايگاه مرا میدانی، كلام مرا میشنوی و جواب سلام مرا میدهی و حاجت مرا میدانی و حوائج مرا برآورده میکنی و ...
مرحوم آیتالله صالحی با آرامش پاسخ داد و گفت:
راوی این مطالب جهود بوده است و سپس ادامه داد که:
1️⃣ هر چیزی اعم از زیارت یا حدیث و ... که مغایر با قرآن باشد مطمئن باشید از معصوم نیست و باید به دیوار کوفت.
2️⃣ این جمعیتی که اطراف ضریح امام و در رواقها و صحنها و ... از امام رضا همزمان حاجت میطلبند و او را میخوانند، تعداشان از هزاران نفر تجاوز میکند، تازه اضافه کنید مردمی که در شهرهای دور مانند اصفهان، تهران و ... او را صدا میزنند.
حال اگر امام رضا(ع) توانایی داشته باشد که همزمان تک تک آنها را ببیند و صدای تک تک آنها را بطور مجزا بشنود و حوایج تک تک آنها را بطور مجزا و همزمان بداند و حوایج تک تک آنها را بر آورد کند و راه دور و نزدیک هم برایش فرقی نکند، چنین کسی با چنین توانایی فقط (خدا) است.
یعنی با قدرتی خارقالعاده.
پس قبول این فرض، (لا اله الا الله) را نقض میکند زیرا غیر از الله ( خدا ) دیگری هم وجود دارد.
بعبارت دیگر یا باید (لااله الاالله) را قبول کنیم یا اینگونه فرضها را،
زیرا هر دو با هم قابل جمع نیست.
و از طرفی این گونه صفات از اختصاصات خداوندی است زیرا او سمیع و بصیر و قاضیالحاجات است.
3️⃣ وقتی حضرت علی(ع) فرقش شکافته و در بستر خوابیده بود، برای مداوای او یک پزشک یهودی آوردند.
واین درحالی بود که سه_امام بر بالین او بودند، امامان حسن، حسین و سجاد خردسال و چندین امامزاده از جمله حضرت ابوالفضل،
و اینها همگی بر بالین حضرت گریه میکردند و با وجودی که او عزیزترین کس نزد آنان بود اما کار خارقالعادهای برای او نمیتوانستند انجام دهند تا او شفا یابد و تازه همه آنها هم زنده بودند.
حال، وقتی در زمان حیاتشان و آنهم برای عزیزترین کسشان نتوانستند کار خاصی انجام دهند، چگونه انتظار دارید که در زمان ممات برای دیگران بتوانند کاری انجام دهند !؟
و این در حالی است که قرآن میفرماید:
إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ اعراف:194
مسلماً آنهائی که [برای حاجات خود] به جای خدا میخوانيد، [اعم از فرشتگان، ارواح انبياء، اولياء و مقدّسين] بندگانی همچون خود شما هستند.
پس [برای آزمايش و تجربه هم که شده] آنها را بخوانيد تا درخواست شما را [در حاجات] برآورده کنند، اگر راست میگوئيد!
أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا اعراف:195
آيا آنها را پاهائی است که با آن قدم بردارند [و به دنبال حل مشکلات شما بروند؟] يا دستهائی که با آن [بر دشمن] يورش آورند؟
يا چشمهائی که با آن [احوال پريشان شما را] ببينند؟ يا گوشهائی که با آن [درد دلهای شما را] بشنوند؟ ...
و ده ها آیه دیگر که بر بیتأثير بودن واسطهها در برآوردن حاجات دلالت میکند.
و این اولین جرقهها بود که زده شد و شوکهایی بود که وارد شد آنهم در آن تاریخ که خیلی سخت بود.
و این گفتار به مزاق آخوندهای آن روزها خوش نیامد، او را تکفیر کردند و نگذاشتند این واقعیت در جامعه به گوش عوام برسد، تا دکان دین فروشی حفظ شود...!!!