💢 مروری کوتاه بر آیات سوره الانفال(آیات 73.74.75) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ «73» ❤️و كسانى كه كفر ورزيدند،ياران يكديگرند، (پس شما با آنان هم پيمان نشويد،) اگر شما (هم ميان خود،همبستگى) نداشته باشيد،فتنه وفساد بزرگى در زمين واقع خواهدشد. 📝نکته ها👇 🔷درمعناى‌ «إِلَّا تَفْعَلُوهُ»، سه احتمال بيان شده است: ●الف:اگر طبق دستور خداوند مبنى بررابطه ولايت ميان مؤمنان عمل نكنيد و با كفّار پيوند داشته باشيد،فساد بزرگى خواهد بود،چون آنان متّحدند وشما متفرّق. ●ب:اگر نسبت به مسلمانانِ درفشار بى‌اعتنايى كنيد،ممكن است آنان قتل عام شده،يا از اسلام برگردند. ●ج:اگر قراردادهاى بين‌المللى با كفّاررا رعايت نكنيد و از تعدادى مسلمان حمايت كنيد،همه‌ى كفّار عليه شما بسيج خواهند شدو فسادى بزرگ پيش خواهدآمد. 📝پیام ها🔰 🔶1-وقتى كفّار يار يكديگرند، «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» اگر مسلمانان هميارى نداشته باشند، گرفتار فتنه وفساد خواهندشد. «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 🔶2-پذيرفتن ولايت و سلطه‌ى كافران، فساد و فتنه‌اى بزرگ درزمين است. «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 🔶3-اگر ميان شما مسلمانان، پيوند محكم ولايت نباشد، كفّار متّحد شده شمارا نابودمى‌كنند. «إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ» 📚تفسيرنور(10جلدى)،ج‌3،ص:366 ✨🔅 🕋وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ «74» ❤️وكسانى كه ايمان آورده وهجرت كردند و در راه خداجهادنمودند وكسانى كه پناه دادند ويارى كردند، همانان مؤمنان واقعى‌اند.براى آنان آمرزش وروزى شايسته وكريمانه‌اى است. 📝پیام ها🔰 🔶1-ايمان، بر عمل مقدّم است. «آمَنُوا وَ هاجَرُوا» 🔶2-ارزش كارها، آنگاه است كه آنها رنگ خدايى و انگيزه‌ى الهى داشته باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 🔶3-ايمان واقعى، درهجرت،جهاد،پناه‌دادن و يارى‌رساندن مسلمانان مجاهد، بروزمى‌كند. «وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» 🔶4-حتّى مؤمنان حقيقى هم،از خطا و گناه بيمه نيستند وبه مغفرت الهى نياز دارند. «الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» 🔶5-هجرت و جهاد، عامل بخشايش و نزول رزق ويژه‌ى الهى است. آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‌ 🔶6-اگر به خاطر هجرت وجهاد ازرزق اندك بگذريد،به رزق كريم و شايسته‌ى الهى مى‌رسيد. آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا.. لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‌ 🔶7-انسان هميشه مسئول است؛گاهى به صورت جهاد،گاهى هجرت،گاهى پناه‌دادن به مهاجران وگاهى پشتيبانى ازرزمندگان(تمام آيه) 📚تفسيرنور(10جلدى)،ج‌3،ص:367 💟💟 🕋وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ «75» ❤️وكسانى كه بعداًايمان آورده وهمراه شما هجرت وجهادكردند، آنان از شمايند.و درقانون الهى،خويشاوندان نسبت به يكديگراولويّت دارند.هماناخداوند به هرچيزى بسيار داناست. 📝نکته ها👇 🔷يكى ازمصاديق آيه،ارث است كه پيش ازاسلام،گاهى ارث براساس پسرخواندگى وعهد و پيمان بود،ولى اسلام آن را برمحورخويشاوندى و ديندارى قرارداد. 🔷در مسأله‌ى امامت وخلافت،ائمّه وعلما بارها به اين آيه استناد كرده‌اند، و علاوه بر استدلال به علم،سابقه‌ى جهادوتقوا،به خويشاوندى امام على عليه السلام باپيامبر صلى الله عليه وآله، براى اثبات امامت بلافصل آن جناب استدلال كرده‌اند«1» 📝پیام ها🔰 🔶1-مؤمنان سابق وقديمى بايدكسانى راكه در آينده ايمان مى‌آورند وهجرت مى‌كنند، همانند خود مؤمن حقيقى بدانند.«وَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ..فَأُولئِكَ مِنْكُمْ‌» آرى،آغوش جامعه اسلامى، به روى همه بازاست ومسلمانى درمداربسته و انحصارى نيست،گرچه سابقه مى‌تواندامتيازات معنوى بيشترى رابه دنبال داشته باشد. 🔶2-مؤمنان خويشاوند، علاوه بر ولايت خويشاوندى بريكديگر،ولايتى نيز در سايه‌ى ايمان، هجرت وجهادنسبت به هم دارند.وَ الَّذِينَ آمَنُوا ..وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ‌ 📚«1».تفاسير نمونه،اطيب‌البيان. 📚جلد3- صفحه368 🔶3-در قانون الهى،ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجوددارد.«وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ» 🔶 4-هجرت،شرط ملحق شدن به مؤمنان حقيقى است(هجرت،كليد تمركز وتشكّل نيروهاى خودى است)هاجَرُوا..فَأُولئِكَ مِنْكُمْ‌ «والحَمدُ لِلّه رَبّ العالَمين» -- 📚 برگرفته ازتفسیرنور 🆔 @QURAN_SOUND114