🏴 تدبّر در زیارت عاشورا 🔸زیارت عاشورا در دو رواق، سامان یافته است: 🔹رواق اوّل؛ زیارت است که با سلام قدم اوّل شروع می‌شود و با دعا و درخواست قدم پنجم به پایان می‌رسد: ▫️قدم اوّل، مقدّمه ورود به زیارت است و چهار قدم بعد (قدم دوم تا پنجم)، چهار مطلب را پیگیری می‌کند: ➖اظهار برائت و موالات ➖درخواست توفیق انتقام ➖بیان هدف از موالات و برائت ➖درخواست‌های زائر از خدا ▫️درخواست توفیق انتقام، به منظور اظهار برائت و موالات و نشانه عملی برائت و موالات است و هدف از موالات و برائت، تقرّب به خدا است و درخواست‌های زائر در مسیر تقرّب به خدا قرار دارد و جامع آن درخواست‌ها، درخواست زندگی و مرگی به مانند زندگی و مرگ محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است که راه تقرب به خدا است؛ بنابر این فصل اول را می‌توان «اظهار برائت و موالات، برای تقرّب به خدا» نامگذاری کرد. 🔹رواق دوم، تقرّب است که با شِکوه زائر در محضر پروردگار آغاز می‌شود و نشانه تقرّب و نزدیکی زائر به خدا است و با سجده به پایان می‌رسد که اوج تقرّب به پروردگار است. زائر در فصل پیشین در مقام درخواست تقرّب بود و در این فصل در حال تقرّب و نزدیکی به خدا قرار دارد که از الفاظ و عبارات این فصل، مشخص است. شِکوه زائر مقدمه اظهار برائت و‌ موالات دوباره در این فصل است؛ بنابر این فصل دوم را می‌توان «اظهار برائت و موالات دوباره در حال تقرّب به خدا» نامید. ▫️ختم شدن زیارت با سجده نشان می‌دهد زائر به هدفش از زیارت، که تقرب به خدا بود، نائل شده است؛ زیرا سجده، نزدیک‌ترین حالت انسان به خدا است؛ بنابر این زیارت عاشورا را می‌توان با عبارت ذیل عنوان‌گذاری کرد: 🟢 موالات و برائت، برای تقرّب به خدا ▫️زیارت عاشورا اظهار موالات نسبت به اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و خصوص سیدالشهدا علیه السلام و اظهار برائت نسبت به دشمنان ایشان است و هدف از این کار، تقرّب به خدا است. ⬅️ در واقع، این زیارت برای سلوک الی الله طراحی شده و زائر با قرائت متدبّرانه، می‌تواند به خدا تقرب یابد. راه تقرّب به خدا این است که احساس مصیبت کنی، اظهار برائت و موالات کنی، در مقام انتقام برآیی و آماده قیام حضرت مهدی علیه السلام باشی و برای این کار از خدا درخواست کنی زندگی و مرگ تو را مانند زندگی و مرگ محمد و آل محمد صلوات الله علیهم، قرار دهد. ان‌شاءالله