محمد رضا طاهری
💫خلاصۀ گفتگوهای گروه پرسش و پاسخ: 🗓تاریخ: بیست و هفتم مهرماه سال جهش تولید، 27/7/1399 5️⃣ جلسه پنج
4️⃣ برای نوشتن هر قسمت از چشم انداز که این قدر ابعاد گسترده ای دارد در مرحله عمل که شاید این گستردگی در زندگی مون لحاظ نشده بود اکنون پرداختن به این همه ابعاد با هم سخته اولویت ها باید چگونه باشه در مرحله عمل؟ ✍🏻مرحله عملیاتی کردن اینها الگوی خاص خودش را دارد که در صوتهای پایانی توضیح داده شده...گام به گام... 5️⃣ استاد یه جا فرمودین که همه نقاط قوت تون در برنامه حتما باید باشه .اگه اون قوت در راستای ارمان و هدف نباشه چه طور؟! ✍🏻در تدوین راهبردها نقاط قوت و ضعف موثرند، نه در انتخاب آرمان و رسالت. 🎙بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها که جدول S.W.O.T را برای ما تدوین می‌کند، مقدمه‌ای است برای استخراج راهبردها. در جای خودش به آن خواهیم رسید که راهبردها، فضای تحقق اهداف عملیاتی را برای ما فراهم می‌کنند. اکنون در آن مرحله نیستیم و نباید به آن بپردازیم؛ اما اجمالا ما قائلیم به اینکه انسان قدرت دارد همۀ نقاط ضعف خود را برطرف کند و تمام نقاط قوت لازم را به دست بیاورد. و در مقابل همۀ تهدیدها تدبیر کند و از همۀ فرصت‌ها به خوبی بهره بگیرد. خداوند انسان را اینگونه آفریده است. اگر انسان چنین موجودی است، در مقام انتخاب آرمان و رسالت، نباید به نقاط قوت و ضعف خود اعتنا کنیم. بلکه در شیوۀ تحقق آرمان یا رسالت باید به این موارد توجه کنیم. یعنی در این مرحله، باید خود را یکی از جلوه‌های قدرت لایزال الهی بدانید. بگویید من می‌توانم هر هدفی را با کمک خدا محقق کنم. حال کدام هدف برای من اولویت دارد؟ کدام ماموریت بر زمین مانده و من می‌توانم آن را انجام دهم؟ من برای تحقق کدام رسالت آفریده شدم؟ به این سوالات پاسخ دهید و رسالت خود را پبدا کنید. اما برای اجرا و تحقق این رسالت، طبیعی است که شما نیاز دارید نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و به درستی، نقاط ضعف را برطرف کنید، نقاط قوت را تقویت کنید و از فرصت‌ها استفاده کنید و در مقابل تهدیدها تدبیر کنید. آنها در مراحل عملی است. در این مرحله نباید ذهن خود را با این موارد ببندید و اینها نباید برای ذهن شما محدودیت ایجاد کند؛ تا بتوانید ان شاء الله رسالت درست خود را انتخاب و آن را مبنای عمل قرار دهید. ⁉️منظورم انتخاب ارمان نبود. در مسیره. حالا که برنامه عملیاتی رو بعد از اهداف عملیاتی مینویسیم. شما گفته بودین تمام کاراتون باید در جهت نهایی به رسیدن آرمان منتهی شوند مگر این طور نیست!؟ مگر نفرمودید آرمان مثل ستاره قطبی هست وقتی می‌خوایم کاری انجام ببینیم به اون میرسه یا نه بعد انتخابش کنیم ✍🏻سوالتون مفهوم نیست... یعنی الان اهداف عملیاتی تون رو نوشتید؟ دارید برنامه عملیاتی رو می نویسید؟ 6️⃣ کار تیمی با کار تشکیلاتی فرق میکند؟ از این جهت میپرسم که میخوام در مورد کار تیمی از بیانات آقا مطالعه کنم کدام مبحث را بخوانم؟ شنیدم آقا هم فرمودن ایرانی ها در کار تیمی ضعیفند! با این چه باید کرد؟ ✍🏻بله، فرق می کند. کار تیمی حتی هماهنگی بین چند نفر در کارهای مستقلشان را شامل می شود؛ اما در کار تشکیلاتی، همه فدای هدف مقدس تشکیلات می شوند و در راستای اون هدفی که بصورت فردی و حتی تیمی قابل تحقق نیست، نقش به عهده می گیرند و بصورت تشکیلاتی به سمت هدف پیش می روند. برای تقویت کار تیمی کارهای گوناگونی میشه انجام داد؛ - ورزشهای جمعی مثل والیبال، هندبال و... - برگزاری اردو - برگزاری هیئت و توزیع کارها بین خدام هیئت و... در حالی که ممکنه به معنی گفته شده، هدف از این کارها، یک کار تشکیلاتی منسجم با اهداف بلند نباشد. هر یک از اینها تقویت کننده روحیه کار جمعی است... اما در کار تشکیلاتی، در کنار تقویت روحیه کار جمعی، اهداف تشکیلات هم محقق می شود. ان شاء الله که روشن شده باشد. 🗝شاه کلید مطالبه حضرت آقا البته این است که «کار باید تشکیلاتی باشد» ⁉️یعنی تلاش کنیم به جای کار تیمی ، کار تشکیلاتی کنیم؟ ✍🏻بله؛ تقویت کار تیمی، یکی از دستاوردهای کار تشکیلاتی است... 7️⃣ هجمه ای که الان علیه زن وجود دارد به خصوص نسبت به زن مسلمان،آیا با توجه به شرایط جنگی(فرهنگی) امروز،عکس العمل مناسب نسبت به این مهم،جزو ماموریت ها به حساب نمی آید؟ ✍🏻این در بحث رسانه‌ای و هنری است که گفتیم در قالب جریان سازی اجتماعی می گنجد. 8️⃣ کسی که کار طراحی رو انجام میده با توجه به اینکه ناظر به میدان عمل هست تا حدی بحث اجرا و جریان سازی و.... را در برمی‌گیرد. آیا منظورتون اینه که کار اصلی رو مشخص میکنیم و بقیه فرعی اند؟! ✍🏻بیشتر در عرصه علمی و مطالعاتی است؛ هر چند نگاهی به میدان اجرا هم دارد... ⁉️یعنی ارتباط مستمر با مجموعه ها ندارد !؟ یعنی نیاز به همکاری با تشکل ها نیست؟! ✍🏻بله؛ نیاز دارد... اما کار اصلیش ارتباطی نیست؛ علمی پژوهشی است. اما از جنس پژوهش کاربردی و نه محض!