📖 فضای مجازی و نقش دوگانه در انتخابات 📝 یکی از مزایای کلیدی استفاده از فضای مجازی در مبارزات سیاسی این است که می‌تواند به سرعت به تعداد زیادی از رأی‌دهندگان که از نظر جغرافیایی متنوع و دور از یکدیگر هستند، دسترسی پیدا کند و آنها را در قالب یک گروه با سلایق و نظرات گوناگون گرد هم آورد. همچنین یک تجربه شخصی و همه‌جانبه از پیام مبارزات انتخاباتی نامزدها را ارائه می‌دهد. فضای مجازی می‌تواند تعامل با کمپین‌های سیاسی را افزایش دهد. برای مثال، یک کمپین می‌تواند از فضای مجازی برای ارائه یک تور مجازی به رای‌دهندگان بالقوه از سیاست‌های نامزد مطلوب و مورد هدف خویش استفاده کند که این امر در کاهش هزینه‌های انتخاباتی آن نامزد مؤثر واقع می‌شود و بدین ترتیب، مردم به‌طور غیرمستقیم و بدون آنکه اطلاعی داشته باشند در حمایت‌های مالی خود از نامرد انتخاباتی دخیل می‌شوند. فضای مجازی به مردم اجازه می‌دهد تا در مورد نامزد و سیاست‌های آنها به صورت تعاملی و جذاب اطلاعات بیشتری کسب کنند. اگر چه در گذشته شناخت مردم از کاندیداها اندک و مختصر بود و از جریان برخی جزییات بی‌خبر بودند، اما با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی، اطلاعات و شناخت افراد از نامزدها بیشتر شده و آگاهی آنها افزون‌تر شده است. این امر، در نحوه رفتار رأی‌دهی و گزینش مطلوب و معقول افراد جوامع از بین کاندیداهای زیاد، تأثیر مثبتی گذاشته است. هر چند برخی بر این باورند که فضای مجازی این فضا، آگاهی مردم بیشتر شده، تنوع خبر و اطلاعات وجود دارد، جریان اطلاعات به سرعت پخش می‌شود و مکان در هم شکسته می‌شود. بنابراین، افراد در فرآیند انتخابات از برنامه‌ها و اهداف نامزدهای انتخاباتی آگاهی می‌یابند و خود دارای قدرت تشخیص می‌شوند. @basavadbash @basavadbash