گروه‌های هدف در جنگ شناختی چیست؟ قسمت دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می‌فرمایند: «امروز اينترنت و ماهواره و وسايل ارتباطىِ بسيار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى دنيا مى‌رسد. ميدان افكار مردم و مؤمنين، عرصه‌ى كارزار تفكرات گوناگون است. امروز ما در يك ميدان جنگ و كارزار حقيقىِ فكرى قرار داريم. اين كارزار فكرى به‌هيچ‌وجه به زيان ما نيست؛ به سود ماست. اگر وارد اين ميدان بشويم و آنچه را كه نياز ماست - از مُهمات تفكر اسلامى و انبارهاى معارف الهى و اسلامى - بيرون بكشيم و صرف كنيم، قطعاً بُرد با ماست» (بيانات در ديدار علما و روحانيون كرمان، 11/2/۱۳۸۴). در جنگ ادراکی هدف اصلی انسان است و تبلیغات بیشتر بر افکار عمومی متمرکز است. مائوتسه تونگ در کتاب جنگ طولانی 1938 میلادی اظهار می‌کند که: «برای کسب پیروزی باید تا حد ممکن تلاش کنیم که چشم‌ها و گوش‌های دشمن را بسته و او را کر وکور نگه داریم و با ایجاد سردرگمی در افکار فرماندهان دشمن آن‌ها را دیوانه سازیم». جمله مائو در واقع تعریف چیزی است که آن را جنگ ادراکی می‌‌نامیم.  ✍ حسین تهرانچی @basavadbash @basavadbash