✅ چگونه خواندن را لذت بخش کنیم؟
▪️تکلیف منزل در مدارس کیفی👇🏿👇🏿
⁉️چرا دانش آموزان از انجام تکالیف گریزانند؟
◀️همانقدر که معلمان و والدین از تکالیف منزل استقبال می کنند،اجباری بودن تکالیف منزل سبب می شود بسیاری از دانش آموزان آن را از دنیای مطلوب خود خارج کنند.
حتی از نظر دانش آموزان درس خوانی که با آنها گفتگو می کنم، تکالیف منزل ناخوشایندترین جنبه درس و تحصیل است!
◀️راه حل مشکل دانش آموزانی که از انجام دادن تکالیف منزل سرباز می زنند،«کاهش چشمگیر تکالیف اجباری منزل و تاکید بر اهمیت کارهای کلاسی» است.در این طرح ،از دانش آموزان انتظار می رود در کلاس خوب کار کنند.
اگر کار کلاسی خوشایند دانش آموزان باشد، به بخش مهمی از دنیای مطلوب آن ها تبدیل می شود و همواره به ارزیابی کار خود میپردازند و فرصت دارند که با بهبود بخشیدن به کار خود، نمره شان را افزایش دهند. آن ها ترغیب می شوند کار خود را به منزل ببرند و اغلب نیز همین کار را می کنند.
◀️ما زمان زیادی را صرف اجبار دانش آموزان به روخوانی های بدون محتوا و مفهوم کرده ایم و اکنون بسیاری ازدانش آموزان ازخواندن های تکراری و بی محتوا متنفرو گریزانند . البته ممکن است در مدرسه به اجبار معلم و ترس از شکسته شدن عزت نفسشان مجبور به خواندن شوند،اما از خواندن در منزل طفره میروند ،از آن جا که مهارت خواندن بسیار ضروری است،شاید بهتر باشد برای ترغیب دانش آموزان به خواندن در منزل، متقاعدشان کنیم که تلویزیون را مدتی خاموش و از روی متنی خوشایند روخوانی کنند.مثلا تکالیف منزل این باشد که اعضای خانواده متنی جالب را در کتاب،روزنامه یا مجله پیدا کنند و با صدای بلند برای یکدیگر بخوانند.
حتی معلم می تواند بگوید این تکلیف، بیش از آن که جنبه آموزشی داشته باشد، جنبه نشاط و تفریح اعضای خانواده آن ها می شود.
معلمانی که می دانند چگونه دانش آموزان را به لذت بردن از خواندن در منزل متقاعد کنند، می توانند تجربیات خود را در اختیار دیگر معلمان بگذارند تا همه از آن استفاده کنند.
👈بخشی از کتاب مدرسه کیفی
دکتر ویلیام گلاسر
🟣کانال را به دیگران معرفی کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/376111423C34e4dfb3eb