پاسخ به نامه برخی از دانشجویان به سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام واحترام محضر دانشجویان گرامی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم
از خداوند منّان صحت، سلامتی و موفقیت را برای همه شما عزیزان خواهانم.
با توجه به شرایط خاص شیوع بیماری کرونا، و باتوجه به آموزش مجازی وبر اساس گزارش برگزاری کلاس ها در ترم گذشته که به جهت قطع مکرر سامانه رایلایو(سامانه قبلی آموزش مجازی) ویا ضعیف بودن زیر ساخت اینترنت (در بعض از شهرها) که مشکلاتی را برای دانشجویان در کلاس های آنلاین به وجود آورد. معاونت آموزش دانشگاه را برآن داشت تا از خردادماه 99 ، بررسی وبرنامه ریزی لازم جهت چگونگی برگزاری کلاس ها و همچنین به جهت تسهیل روند آموزش دانشجویان تدابیری را در دستور خود قرار داد، وبا برگزاری جلسات متعدد در هیات رئیسه دانشگاه و بحث و بررسی های گوناگون با بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و بخش های دیگر دانشگاه در ایام تابستان وبا همت مدیران و کارشناسان دانشگاه و همچنین کارشناسان آموزش و فناوری دانشکده ها مقرر گردید باتقویت سامانه جدید آموزش مجازی دانشگاه (سامانه lms) و خرید سرورهای جدید و تقویت شبکه آموزش مجازی دانشگاه ، دروس دوره کارشناسی به صورت آفلاین و از طریق ضبط کلاس و تولید محتوای دروس توسط اساتید محترم انجام گیرد(به جز 5 درس). با وجود این که حقیقتا این کار، یک کار ارزشمند و ماندگار هست ولی در عین حال کاری سنگین وطاقت فرسایی بود و تلاش شبانه روزی می طلبید که بحمدلله این امر به ثمر نشست. در این روش (افلاین) دانشجویان عزیز بدون استرس ونگرانی می توانند در هر زمانی که بخواهند و بدون هیچ گونه دغدغه و نگرانی از قطع سامانه، از محتوای درس کلاس خود در سامانه بهره مند شوند. که بیان امتیازات و فوائد این شیوه فرصتی دیگر می طلبد ولی بیان این مطلب ه طور مختصر در اینجا جهت آشنایی دانشجویان عزیز از فعالیت ها و تلاش های صورت گرفته توسط دانشگاه جهت کیفیت بخشی شکلی و محتوایی به کلاس های دروس مجازی است.
ولی باعنایت به آنکه دانشجویان محترم در مرقومه ای که جهت بنده ارسال نمودند پرسش ها و درخواست هایی را دشتند، بدین جهت شایسته است درباره مواردی که ممکن است ابهاماتی وجود داشته ویا دانشجویان محترم درخواست هایی را داشتند ، توضیحاتی را به عرض برسانم:
1ـ براساس مصوبه شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مقرر گردیده است که 3 نمره برای خلاصه نویسی درس ها در نظر گرفته شود که دانشجوی محترم، دروس را از سامانه را استماع نموده و خلاصه هر جلسه را در یک صفحه دستویس نموده و در سامانه بارگزاری نماید. شایان ذکر است خلاصه نویسی برای جلسه هشتم به بعد می باشد (جلسات پیش از جلسه هشتم لازم نیست). ضمنا فرصت برای انجام این کار نیز تا شروع امتحانات پایان ترم تعیین شده است. یعنی دانشجویان محترم تا زمان شروع امتحانات پایان ترم فرصت دارند خلاصه نویسی دروس را در سامانه بارگذاری نمایند. این مصوبه ضمن آنکه به نفع دانشجو بوده و سه نمره از نمرات پایانی را در دسترس دانشجو قرار می دهد، یکی از روش های ارزشمند جهت یاد سپاری ویادگیری موثر براساس حدیث : « قیّدوا العلم بالکتابة» می باشد. شایان ذکر است که بنا به درخواست دانشجویان محترم، مصوبه مذکور مجددا در شورا مورد بررسی قرار گرفت وبر آن تاکید شد.
2ـ درباره برگزاری امتحانات لازم به توضیح است:
الف) امتحانات میان ترم با یک هفته تاخیر از اول آذر ماه شروع خواهد شد.
ب) ترتیب امتحانات میان ترم نیز همانند ترتیب امتحانات پایان ترم بوده و تفاوتی ندارد.
ج) مقرر گردید بازه امتحانات پایان ترم از سه هفته به چهار هفته افزایش یابد و به جهت رعایت حال برخی از دانشجویان محترم، برخی از دروس که تداخل امتحانی دارند به هفته چهارم انتقال یابند.
3ـ تکثیر جزوات درسی برای دانشجویان الزامی نیست وکسانی که امکان مطالعه در رایانه، تبلت و یا گوشی تلفن همراه برای آنها فراهم است ، می توانند از این وسایل برای مطالعه جزوات درسی استفاده نمایند.
4ـ درباره حجم مطالب درسی، لازم به ذکر است که اساتید محترم بر اساس سرفصل مصوب وزارت علوم، جزوه و یا منبع درسی را تهیه وتدریس می نموده اند و یا براساس کتابی که توسط وزارت علوم برای آن ماده درسی بعنوان منبع معرفی نموده، کتاب درسی مربوطه را معرفی وتدریس می نمایند.
5ـ در خصوص کیفیت تدریس برخی استادان محترم، دانشجویان محترم چنانچه نظرات، پیشنهادات و یا انتقاداتی از تدریس برخی از اساتید محترم دارند، از طریق ارزشیابی اساتید که به زودی در سامانه آموزش مجازی دانشگاه (LMS) فعال خواهد شد، می توانند نظرات خود را بیان نمایند. همچنین دانشجویان محترم می توانند از طریق معاون محترم دانشکده ای که در آن تحصیل می کنند، نظرات خود را به سازمان مرکزی دانشگاه منتقل نمایند.