قرآنِ مجاهدین ظلمستیز یا قرآنِ بیتفاوتان ظلمپذیر؟
قرآنِ خاک آلوده و خون آلود یا قرآنِ طلاکوب و نقره کوب؟
قرآنِ مجاهدین ظلمستیز یا قرآنِ بیتفاوتان ظلمپذیر؟
قرآنِ پابرهنگان کوخ نشین یا قرآن زراندوزان کاخنشین؟
قرآنِ زندگی و حیات یا قرآنِ ترحیم و ممات؟
قرآنِ خیزش و خروش یا قرآنِ تخدیر و سکوت؟
و اکنون ماییم و قرآن؛کتاب حیاتی که ممات یافت. کتابی که اگر روح مضامینش در فکرمان دمیده میشد، فکرمان حیات و جانی تازه مییافت. از زمانی که آن را به جلدهایی مجلل، تزئین کردند و در قابی گذاشتند و در بدرقهی سفرها و سفرههای عقد و مجالس ختم، کاربرد ویژهتری یافت، حیاتبخشی را از او گرفتند.
قرآن که به وقت فتنهها باید به مضمون جملات و محتوایش پناه میبردیم، حالا به امید ثواب، فقط به روخوانی سی جزءاش در رمضان، بدون ذرهای تدبر در آن، قانع شدیم.قرآن، کتابی که برای هدایتمان باید به آن رجوع میکردیم، حالا برای تبرک و شفا، به بوسیدن جلدش و مالیدنش بر چشم به آن رجوع میکنیم
قرآن، کتابی که میخواست در بیداری ، هادی راه باشد، حالا با خواندن سورههایی از آن، در خواب حافظ جان شد.قرآن که کتابی همه فهم، برای الگوگیری و هدایت و عمل بود و بلال حبشی و ابوذرها، میثم تمّار و عمارها مسیر زندگیشان را از آن خط گرفتند، فهمش را مختص به اهل علم کردند و زمانی که قصد کردیم، برای فهمیدن مسیر زندگیمان در آن بیندیشیم، بدون تشویق به تدبر از همان نخست، با ارجاع به تفاسیر راه تدبر را بستند و بین ما و قرآن واسطهی فهم شدند.
قرآن، کتابی که قرار بود حافظ مفاهیمش در جامعه باشیم و با آن تبعیضها را برنتابیم، حالا حافظ کلماتش در ذهن شدهایم؛ کلماتی که حفظ کردنش، پایههای کاخ هیچ کاخنشینی را نمیلرزاند.
قرآن را از نو بگشا
قرآن کتاب خیزش است و خروش. خیزش علیه ظلم و خروش علیه ظالم. کتاب کوبندهی جهل است و فقر. کتاب ضد تبعیض است و فساد.کتاب اصول قیام است و مبارزه، قیام برای احیای دین و مبارزه برای حیات بخشیدن به مستضعفین در سایهی دین. کتابی که راه رهایی انسان را، از قیود هرچیزی که مانع رفتنهاست، میآموزد.قرآن را از نو بگشا.
فاطمه احمدی
کانال ایتا
@badbanjonob_ir
سایت
badbanjonob ir