📜 بخوانید:
♨️
ذبح شفافیت
🔰 نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح شفافیت
_______________________
1⃣ بخش اول
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب»
هیئت رییسه، اعضای محترم کمیسیون آییننامه داخلی مجلس و نمایندگان محترم!
سلام علیکم؛
حدود شش ماه از عمر مجلس یازدهم میگذرد. مجلسی با داعیۀ انقلابیگری که امید میرفت وحدت، انسجام ملی و روحیۀ مطالبهگری را زنده کند. این مجلس با خواست و ارادۀ ملت، برای تحقق شعار شفافیت به میدان آمد تا زخمهای دیرینۀ تاریکخانهها و لابیهای قدیمی را التیام بخشد. مجلس یازدهم قرار بود مرهمی باشد بر این زخم کهنه.
ما نیز صبر کردیم تا طرح شفافیت را پس از چکشکاریهای کارشناسی، به قضاوت بنشینیم. اکنون اما طرحی که در کمیسیون آییننامه داخلی مجلس تصویب شده، به قدری تبصره و محدودیت دارد که تقریباً فقط نام شفافیت بر آن باقی مانده است. پس از تصویب این طرح در کمیسیون آییننامه داخلی مجلس، تلاش کردیم نمایندگان را به توضیح دربارۀ مصوبه دعوت کنیم تا ما نیز نکات مدنظرمان را از طریق جلسه به گوش نمایندگان برسانیم؛ اما اکثریت نمایندگان کمیسیون نه تنها دعوت ما را نپذیرفتند که حاضر به شنیدن نکات ما نیز نشدند؛ لذا بر این شدیم تا نکاتمان را از طریق نامۀ علنی به شما برسانیم.
در تبصره 2 ماده 3 این طرح آمده: در مواردی که حداقل پنج عضو کمیسیون درخواست نمایند که آرای اعضای کمیسیون در مورد طرح یا لایحه یا بخشی از اجزای آن منتشر نشود، در صورت تصویب این درخواست نتایج آراء بدون درج اسامی انتشار مییابد.
طبق ماده 4 و 5 این طرح ، انحصار شفافیت در اختیار «پایگاه اطلاع رسانی رسمی مجلس» و «سازمان صدا و سیما» گذاشته شده است و این خود موجبات فساد در لایههای دیگری خواهد شد که از نمایندگان محترم حاضر در کمیسیون آیین نامه داخلی انتظار میرفت این موضوع را پیشبینی نمایند.
در تبصره ماده 6 هم آمده است که انتشار سفرها و مأموریتهای فردی و جمعی نمایندگان و...، در صورت صلاحدید کمیسیون، به اطلاع عموم خواهد رسید که مشخصاً در صورت تهدید منافع نمایندگان آن کمیسیون، حاضر به افشای اطلاعات نخواهند بود.
در تبصره ماده 8 این طرح، پیشبینی شده که در مورد هر یک از مواد با اجزاء یا مواردی که به تشخیص هیئت رئیسه مجلس جنبه صنفی یا منطقهای دارد، اعلام رأی مجاز نیست؛ اشکال این تبصره، دخالت دادن سلایق انسانی در تشخیص صنفی یا منطقهای بودن طرح است؛ لذا موجبات فساد و لابی در لایههای بالاتر حکومتی را ایجاد خواهد کرد.
تبصره 2 ماده 9 هم که رسماً تیرخلاص را به پیکر این طرح وارد میکند: در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان رأیگیری مخفی با ورقه را در خواست نمایند، بدون بحث در مورد درخواست رأیگیری میشود و در صورت تصویب، برای آن موضوع رأیگیری مخفی با ورقه انجام میشود.
اولاً حد نصاب نمایندگان متقاضی برای عدم شفافیت آراء، اندک است؛ بهطوریکه پیشبینی میشود زین پس قبل از تصویب هر طرح در صحن، جهت شفافیت یا عدم شفافیت آراء نیز باید رأی گرفته شود. ثانیاً که انتظار میرفت نمایندگان محترم کمیسیون داخلی مجلس، هزینهها و مخارج جانبی این حجم از اتلاف وقت نمایندگان را در نظر بگیرند.
حال این سؤال مطرح میشود که آیا قصد نمایندگان حاضر در کمیسیون داخلی از ارائه این طرح که فقط نام شفافیت بر آن نهاده شده، رفع تکلیف است یا عوام فریبی؟
_______________________
🇮🇷
بسیجدانشجوییدانشگاهامامصادق(ع)
🆔
@BasijISU_ir