✅ کاری که روحانی نکرد، رئیسی انجامش داد؛ اتفاق مهمی که در کمتر از یک سال رخ داد!
🔹 پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، ایران پس از پیگیریهای بسیار به عضویت اصلی سازمان پیمان همکاری شانگهای درآمد. چندماه بعد امیرعبداللهیان وزیرخارجه در دیماه ۱۴۰۰ برای ارزیابی اجرا و عملیاتیشدن سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین به پکن سفر کرد.
🔸 توسعه ترانزیتی ایران-چین از طریق راهآهن منجر به راهاندازی اولین قطار باری از چین به بندرانزلی در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری شد. این قطار ۵۱ کانتینر استاندارد با وزن محموله حدود ۱۴۰۰ تن و ارزش باری بیش از ۳ میلیون و ۶۰ هزار دلار دارد و میتواند به ارتقای صادرات و واردات محصولات منجر شود. لازم به ذکر است که در دولت سیزدهم طبق آمارهای رسمی افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین را شاهد هستیم.
با شروع کار دولت جدید، دیپلماسی اقتصادی فعال و مبادلات تجاری با کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با افزایش مواجه شد. در سفر رئیسجمهور ترکمنستان به ایران ۱۳ سند همکاری در زمینههای سوآپ انرژی(روزانه پنج تا ۶ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان)، ترانزیت(ایجاد ترانزیت چندجانبه بین ترکمنستان، قزاقستان و ایران و اتصال به کریدور شمال - جنوب) و تجاری(افزایش سه برابری تجارت ایران و ترکمنستان و حل مشکل روادید تجار ایرانی به ترکمنستان) امضا شد.
🔹 اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه ۲۸ خرداد وارد ایستگاه راهآهن تهران شد؛ ۲۹ خرداد نیز رئیسجمهور قزاقستان وارد تهران شد که در نتیجه آن ۹ سند همکاری بسیار عالی بین دولتها و ۱۱ سند همکاری بین شرکتهای خصوصی ایران و قزاقستان در زمینههای کشاورزی و معدن امضا شد.
🔸 کریدور شمال-جنوب با پیگیریهای دولت سیزدهم پس از سالها به صورت آزمایشی فعال شد. به نقل از رئیس بندرایرانی - روسی سالیانکا: محموله ذکرشده شامل دو کانتینر ۴۰ فوتی محموله لمینت چوب با وزن ۴۱ تن، به صورت آزمایشی از مبدا سنپترزبورگ واقع در روسیه به بندرعباس انتقال یافته و از آنجا توسط کشتیهای کانتینردار به بندر ناواشیوا هند که مقصد نهایی است انتقال پیدا میکنند.
💢 براساس آخرین آمار بیانشده، این مسیر میتواند برای ایران به ازای هر تن ترانزیت بار حدود ۷۵ دلار درآمد به همراه داشته باشد. این کریدور ۱۱ عضو جدید دارد که شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان است. راه اندازی این حجم از ترانزیت کالا، میتواند آثار تحریم ها را به شدت کاهش دهد و جایگزین مناسبی جهت درآمدهای نفتی باشد.
✍ مهدی پیش بین