جادوی رسانه‌ها! اگر یکی از خصلت‌های روزگار و عصر جدید را دوره تسلط و یکه‌تازی رسانه‌ها بدانیم و بنامیم سخن بیراهی نگفته‌ایم. رسانه‌ها بخواهند شب را روز و روز را شب معرفی می‌کنند؛ عجیب‌تر اما آن است که مخاطب نیز با جادوگری که رسانه‌ها از خود به خرج می‌دهند به سمت باورپذیری روی می‌آورند. مثلا در حالی‌که در همین شرایط کنونی که ایران برای حدود ۹میلیون مشترک برق را به‌صورت رایگان داده، در انگلیس در روزهای گذشته برق سهمیه‌بندی شد؛ اما چقدر این خبر در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد؟ در حالی‌که در انگلیس بحران انرژی و مخصوصا گاز برای خانواده‌ها مشکلات اساسی ایجاد کرده و در برخی جاها به خرید هیزم روی آورده‌اند، در ایران برای یک میلیون مشترک گاز به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده شده است.‌ در ایرانِ ما در برخی شهرهای بزرگ مشکل کم آبی داریم، اما باز در همین روزهای گذشته در منچستر آب با تانکر توزیع شد. طبیعی است که مشکلات مربوط به بخش انرژی و به‌خصوص آب در دنیا کم و یا زیاد فراگیر شده است. اما رسانه‌ها با فضاسازی و بزرگ‌نمایی آن چنان این مسائل را در ایران برجسته می‌کنند، که مخاطب عمومی تصور می‌کند همه جای دنیا گلستان است و این کم و کسری‌ها فقط در ایران هست. به تازگی اکونومیست اعلام کرد که تلفات زمستان سخت اروپا بیش از جنگ اوکراین است. بر اساس این تحلیل جدید، تعداد افرادی که در زمستان امسال در اروپا به دلیل کمبود انرژی جان خود را از دست خواهند داد، احتمالاً ۱۴۷ هزار مرگ خواهد شد. در صورت شدت بیشتر زمستان، این عدد می‌تواند به ۱۸۵ هزار تن برسد. این در حالی است که تلفات میدان جنگ در جنگ اوکراین را تا کنون حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده شده است. شما در نظر بیاورید که در یکی از شهرهای مهم ایران آبی در کار نباشد و آب با تانکر در اختیار ساکنان آنجا قرار گیرد؛ در این‌صورت رسانه‌های مغرض دمار از روزگار مسئولان در می آورند و افکار عمومی را به سمت شدیدترین خشونت‌ها تحریک و تهییج می کنند. کاری که در این دوره اخیر ۲۴ ساعته به آن مشغول بوده و هستند. درباره نقش رسانه‌ها موضوع شوخی بردار نیست؛ در این عرصه باید گام هایی اساسی و تحول خواهانه برداشته شود. نکته مهم و پایانی آن که استمرار و پایداری ایران قوی به ابتکار عمل حاکمیت در فضای مجازی و رسانه‌ای گره خورده است.