🔷 گوادر و سوئز در مهار چابهار!🔷
♦️چرایی تلاش آمریکا برای حضور مجدد و نزدیک شدن به خلیج فارس و چابهار؟
بخش اول:
🔻امروزه چنان تحولات جهان پیچیده شده که گاهی برای تحلیل یک اتفاق باید چندین اقدام قبل و بعد آن را که ظاهرا هم بی ارتباط باهم هستند را خوب درک و فهم کرد تا شاید بتوانیم یک تحلیلی مطابق با واقعیت را از جهان اطراف خود داشته باشیم.
و اما بعد:
⭕️آنچه مشخص است جغرافیای ایران یک ژئوپلیتیک کریدور پایه است و حتی برخی ها معتقدند در گذشته کریدورها بودند که بیشتر اقتصاد ایران را تامین میکردند زیرا در آب هوای گرم و خشک این جغرافیا چنان نمیشد از کشاورزی به نان و نوایی رسید
حالا پس از این مقدمه باید یکم در رابطه با کریدور شمال_جنوب و نقش آن در احیای بندر چابهار صحبت کنیم.
این کریدور وظیفه ی اتصال هند از چابهار به روسیه و اروپای شرقی را بر عهده دارد اما سوال اینجاست خب تا امروز این کشورها از چه مسیری با هم تعامل میکردند؟
✅بله از طریق کانال سوئز در مصر.
گفتنی است در صورت احیای چابهار از طریق کریدور شمال_جنوب زمان رسیدن کشتی ها نسبت به کانال سوئز به یک سوم کاهش می یابد که عملا یک انقلاب در ترانزیت کالا محسوب میشود.
👌با توجه به اینکه در زمان فعلی در آستانه ی براندازی نظم مستقر، بر جهان هستیم احتمال درگیری و نزاع بین طرفین بالا رفته بنابرین هرچه اقتصاد کشورها دریا پایه تر و هرچه آن مسیر طولانی تر باشد آسیب پذیر تر خواهند بود از قضا رصد فاصله ی هند تا سوئز کاملا ما را متوجه این دو نقیصه میکند
یعنی فرض کنید فردا جنگ مستقیمی بین روسیه و اروپا آغاز شود آیا کشورهای اروپایی اجازه خواهند داد که کشتی های تجاری هند_روسیه به سلامتی از دریایی سرخ به سوئز وارد مدیترانه و سپس اژه و سیاه شوند؟
آیا ممکن نیست آمریکا با غرق کردن دو کشتی منفذ تنفس روسیه را از طریق کانال سوئز قطع کند؟
ادامه...👇👇
@basirat283