📸
http://ydac.ir/ytexb
⭕️ نگاهی بر فیلم بیمادر
🖋حفیظه مهدیان
🔰 عشقورزی یا ملالِ
#فرزندآوری؟
🔸
#فیلم_شناسی | فیلم از دو زاویه دید به مفهوم «مادری» میپردازد. اول: زنی از طبقه پایین که با چنگ و دندان میخواهد جان فرزند مریضش را حفظ کند و دوم: زنی از طبقه بالا که توانایی بارور شدن ندارد و در حسرت مادری است.
🔹 باید دید این دو زن هر یک چگونه بازنمایی شدند تا دریابیم فیلم تلقی درستی از مادری ارائه کرده؟ یا از پس کار برنیامده و برخلاف ظاهر فیلم، مادری و فرزندآوری را به چالش کشیده است.
🔸حس مادری آنقدر برای زنان فطری است که ویکتور هوگو در بینوایان مینویسد: «مادر بی فرزند همچون دختر بی عروسک است». زن بی فرزند فقدان دارد، هرچند که تمام آمال و آروزهای دیگران را در دست داشته باشد. مرجان در ابتدای فیلم توانسته این فقدان را برای مخاطب متجلی سازد، اما همچون بسیاری از فیلمهای دیگر، زن بی فرزند به تدریج به عفریتهای حسود و خطرناک مبدل میشود تا جایی که مرجان حاضر میشود فرزند خود در رحم زنی دیگر را به قتل برساند. و مخاطب متوجه میشود، که خواست مرجان برای فرزنددار شدن، هیجانهایی مقطعی است ناشی از تصمیمهای زودگذر و طرحوارههای غلط شخصیتی [: اشارههای امیرعلی به طرحوارههای شخصیتی مرجان] و نه برخواسته از میلی عمیق، فطری و پاک.
🔹پروسهای که سه سال قبل هم به همین منوال پیش برده بود. نگاه سرزنشگر علی اوجی به مرجان، هنگامی که فرزندش در استخر افتاد و دریافت مرجان از این نگاه [: فکر می کنه من از قصد بچهش رو انداختم تو استخر] دالهای دیگری بر شخصیت دوگانه مرجان است: نوسان بین «عشق» و «نفرت» و البته نوسان بین «اخلاق انسانیت» و «مذهبگرایی مزورانه».
🔸از سوی دیگر مهروز مادری رنج کشیده است که هویتش با فرزند معنا پیدا میکند. فرزند در اثر بیماری میمیرد و مهروز تمام خود را از دست میدهد. اما او باردار است و همچنان این جنین زنده در رحم است که او را به ادامه زندگی نوید میدهد. اما مهروز این فرزند را نیز از دست میدهد و او را که در حقیقت متعلق به امیرعلی و مرجان است روی تخت بیمارستان رها کرده و خود در تاریکی شب ناپدید میشود. و حال فرزندی مرده بر جای مانده در دل خاک و فرزندی تازه به دنیا آمده که هر دو مادر [مرجان و مهروز]، رهایش کردهاند و این «بی مادر» تنها روی تخت بیمارستان در انتظار رسیدن به چه آیندهای است؟
🔹 در پایان جملههای ابتدای فیلم از زبان یک روانشناس معنا پیدا میکند که زن و شوهر عاشق تن به
#فرزندآوری نمیدهند مگر این که به ملالِ عادت رسیده باشند. «فرزند بدقدمِ نورس» دو رسالت داشت: «آغاز شکاف در علاقه امیرعلی و مرجان» و «فقدانی جدید برای مهروز» و در پایان هیچ کدام از مادرها او را نپذیرفتند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔
@fekrat_net
#سینمای_ابزورد
#جامعه_خوکی
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
📡
@Halalzadeha