💢 تحلیل جامعه شناسی : ((ختم رسول ، ختم جنود))
🔹سیر تکاملی حیات بشر از تاریخ اولیه تا زمان ختم بعثت توامان غلبه الهاد و کفر بر انوار هدایت و سعادت بشر بوده است. از منظر جامعه شناسی کارکردگرا ، ابزار و وسایل هدایت دین آوران الهی به یک کژکارکردی ناسازگار در حوزهای فردی و اجتماعی زمان خود مبدل شدند یعنی تفکرات شارع و شریعت مغلوب تفکرات الهاد و جنود بی بدیل می شوند بویژه در سرزمینهای عرب، این ادعا بیشتر به اثبات می رسد.
🔸 استاد سید جعفر شهیدی در کتاب شبه جزیره عربستان و ظهور اسلام می فرمایند :
...هیچ سرزمینی به اندازه شبه جزیره عربستان مستعد پذیرای اسلام نبود...
🔹از بادیه نشینیهای مفرط ، حکومت قبایلی کاملا درونگرا و جنگهای طولانی مدت اوس ها و خزرج ها ، زنده بگور کردن دختران ، بیسوادی مفرط ،به تنهایی خود جنون توام با جنود را داراست. لذا در چنین شرایط جهانی زمان بعثت که با کناره گیری تقریبا ۷۰۰ ساله از مسیحیت ناب و غلبه بوم گرایی و ملی گرایی و جایگزینی آداب و سنن فولکلوری بر شریعت آسمانی، نیاز بیش از پیش بشر به یک دین آور جدید ، مهیای پذیرش هر نوع مصائب و در عین حال جاذب و عاشق پیروان خود با آموزهای مدنی قهار و مبطل جنود و وحشیگری به چشم می خورد.
🔹اینجاست که شهید مطهری در کتاب فلسفه تاریخ در جلد اول در نقد به مارکسیستها و الگوهایی انسانی هدایت بشر میفرمایند:
نابغه کسی نیست که حرفی یا سخنی یا طرحی جذاب ارائه دهد بلکه کسی را باید نابغه دانست که با آن طرح و الگویش جمعی را به خود بکشاند هدایت کند و به سعادت برساند.
🔸لذا در اولین کار کرد ختم رسول با اقرا یعنی خواندن آغاز می شود که از نشانه های حقانیت واعجاز شخص عامی به مکتب نرفته و خط ننوشته ایست که در نهایت صدها مدرس می شود ((نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد)) و در نهایت خود شهر علم است و خلف صالحش باب آن.
🔹 سوره مبارکه مزمل که نوعی نهیب حضرت باریتعالی به وجود مبارک رسول الله اعظم( مزمل) است (( یا ایها المزمل قم الیل الا قلیلا ...)) و بواسطه ساختار روحی روانی و ویژگیهای رفتاری فردی ویژه ایی که از پیامبر قبل بعثت(( محمد امین)) ساخته بود و با نماز و دعا و شب زنده داریهای طاقت فرسای در غار حرا و... لازمه پذیرای امانت سنگین الهی ، مسئولیت رسالت را می پذیرد (( انا سنلقی علیک قولا ثقیلا)) نوعی خروج از گوشه نشینی وعزلت است که باید در جمع و جامعه حاضر شود و دست گیر خلق الله شود نه پا گیرشان ، باید خاتم عملی هر نوع جنود و الهاد دانست .
🔹جناب مولوی(ره) در شرح انفسی سوره مبارکه مزمل به زیبایی میفرماید:
((خواند مزمل نبی را زین سبب
که برون آی از گلیم ای بولهرب
سر مکش اندر گلیم و روی مپوش
که جهان جسمی است سر گردان تو هوش
هین رها کن ای امام المتقین
این خیال اندیشگان را تا یقین
هین قم الیل تو شمعی ای همام
شمع دائم شب بود اندر قیام
بدر بر صدر فلک شد شبروان
سیر را نگذارد از بانگ سگان...))
🔸الگوهای بی بدیل اسلام و بعثت وتاثیرات اجتماعی ان بر حیات بشر بطلان بر خرافات آیینهای بشری بوده وامری کاملا فطری و لایتغیر است .
اهمیت به انسان بما هو انسان با اخلاق و رفتار نبوی، وجود رسول علم و دانش مقابل هر نوع جهل و الهاد ( ولا تقف لیس لک به العلم) ، تکریم زن و بیان قرب و جایگاه ابدی آن با بوسه زدن بر دستان مبارک دخترش و نزول سوره ایی بنام کوثر خیر کثیر آن در مقابل ابتریت مدعیان دروغین که تا به امروزه حتی بشر نشان داده که همچنان درگیر استفاده ابزاری فرودستی شهوترانی از زن هست و نسبتا عاجز از درک مقام معنوی زن ، تقدس بخشیدن به قتال در راه خدا ، خدمت به خلق الله و... می تواند الگویی بی بدیل جامعه شناختی بر حیات بشری در هر عصر و مصری دانست.
✍ مهدی یعقوبیان ( هادی سیاسی شهرستان آمل)
✅ کانال بصیرت افزایی شهرستان آمل