چند قاعده برای محتوا گذاری در فضای مجازی:
۱. از طرح شبهه بدون اشاره به جواب زیر کلیپی که به آن شبهه جواب داده، بپرهیزید. زیرا برخی افراد به دلیل حجم کم اینترنت از باز کردن کلیپ امتناع کرده و شبهه بدون جواب در ذهنشان میماند.
۲. از مقایسه ایران با کشورهای اجنبی در نقد شرایط ایران پرهیز کنید. زیرا این کار تحقیر عزت و هویت ملی ایران در برابر آن کشور است و دشمن از چنین پیامهایی به نفع خود امتیاز میگیرد.
۳. به هیچ عنوان هیچ روایت، حکایت و ماوقعی را بدون سند و منبع نقل نکنید. چرا که دشمن از سنت شدن این روش برای تحریف نامحسوس مسائل استفاده میکند. همچنین به خواندن سند اکتفا نکرده و بررسی نمایید و فقط به سند مرجع اعتماد کنید.
۴. از نقل هشتگی که دشمن آن را طرح کرده و یا اسم رمز دشمن است، به شدت خودداری کنید. زیرا تکرار هر هشتگ، کمک به صدرنشینی آن در لیست هشتگها و نشانه مقبولت موضوع آن هشتگ است.
۵. از درج هشتگی که عنوان آن بدون اعلام موضع له یا علیه بیان شده و میتواند مورد استعمال دشمن هم قرار بگیرد، پرهیز کنید. این کار موجب اختلاط محتوای دوست و دشمن و سوء استفاده دشمن از آن میشود.
۶. از نقد شخصیتهای منفی به نحوی که نام آنها عَلم شود، اجتناب کنید. زیرا این کار ضمن اینکه موجب شهرت بیش از پیش آنها میشود، از آنها نمادسازی کرده، هتک تمام صنفی که او به آن منتسب است را معنا میدهد.
۷. مشکلات را تعمیم ندهید و اگر ضرورت داشت ناهنجاریای را نقد کنید، اولاً به گونهای مصداقی بودن آن را اعلام کنید که فرهنگ عمومی را نشانه نرود؛ ثانیاً در اظهار تعجب و یا ایجاد رعب شدت بورزید تا قبح آن از بین نرود و ثالثاً از تکرار و موج انداختن در آن بپرهیزید تا عادی سازی نشود.
۸. از به کار بردن تعابیری که با ایجاد تنش، فضای دوقطبی رسمی در جبهه خودی ایجاد میکند و اتحاد مؤمنین را مخدوش میکند، اجتناب کنید. مانند تعبیر «صورتی» که دشمن آن را برای جبهه سازی علیه یکدیگر و مشغول کردن انقلابیون به همدیگر، بر سر زبان انداخته است!
۹. هنگام بیان نقاط ضعف داخلی، از عبارات انشایی و هنگام بیان نقاط قوت داخلی، از عبارات اِخباری استفاده کنید تا موجب مصادره دشمن برای سیاهنمایی نگردد و امید را در میان مردم از بین نبرد.
۱۰. از انعکاس مستقیم ناهنجاریها هنگام نقد و مطالبهگری در متون و تصاویر و کلیپها به شدت امتناع کنید. زیرا این کار کمک به دشمن در نشر آن و مصداق عینی اشاعه فحشاء و یا سیاهنمایی میباشد.
۱۱. هنگام نقل هر پیام مراقبت کنید به بهانه بیان یک مطلب درست، بدآموزی غیرمستقیم در لفافه نداشته باشد. یکی از شگردهای دشمن این است که در بیان مطلبی، ما را به متن آن مشغول و در حاشیه به طور نامحسوس، ناخودآگاه ما را با امری نامطلوب درگیر میکند. به عنوان مثال به بهانه تبلیغ حجاب در اجتماع، اشتغال افراطی زن را مطرح میکند! ضمناً گاهی دشمن پیام خود را از راه غیر تئوری و با نمایش تصاویر منتقل میکند.
۱۲. هنگام پاسخ به شبهات مراقب باشید در زمین دشمن بازی نکنید. چرا که دشمن با علم به اینکه افسران جنگ نرم شبهات را پاسخ میدهند، شبهاتی طرح میکند که پاسخ دادن به آن، غرض او را تأمین نماید. مثلاً شبهه درباره خوب یا بد بودن روش فلان آمر به معروف، سوژهای است برای عقب نشینی ما از حمله به هنجارشکنان و باید از پرداختن به آن صرف نظر کنیم تا جای جلاد و شهید عوض نشود!
۱۳. سعی کنید هنگام پاسخ به شبهات، صورت شبهه را حذف و جوابش را به صورت بکر و در قالب «روایت اول» بیان کنید تا هم به انتشار شبهه کمک نکرده باشید و هم از حالت دفاعی خارج و بدون تنش در خط حمله قرار بگیرید.
۱۴. جهت حفظ حیثیت ملی، از طرح نقاط ضعف داخلی در شبکههای خارجی که سرور آن در اختیار دشمن است، قاطعاً پرهیز کنید و در صورت اضطرار برای طرح چنین موضوعاتی در آن فضاها، حتماً از ادبیات زرگری استفاده نموده و در لفافه بیان نمایید.
۱۵. مراقب عملیاتهای ایذائی دشمن باشید و از موج افکنی موضوعات فرعی که موجب اغفال از خط مقدم حمله دشمن میشود، به شدت امتناع کنید. موج افکنی مباحثی که طرح آن ارزش تبیین میان درگیریهای بهروز جبهه حق و باطل ندارد (مانند گرد یا مسطح بودن زمین) و همچنین درگیری جبهه داخلی در شاخ و برگ جزئی مسائل کلان (مانند بحث درباره سوزاندن کتاب هاریسون در ایامی که باید روی انعکاس قیام مردم عراق برای انتقام سخت تمرکز میکردیم)، از جمله عملیاتهای ایذایی دشمن برای مشغول کردن ما به خودمان و اغفال از جبهه دشمن است!
۱۶. سعی کنید بیش از اینکه سلبی سخن بگویید، به صورت ایجابی فعالیت کنید و تا میتوانید به الگو سازی با نشر هنجارها بپردازید. چرا که ماهیت فضای مجازی از حیث روانی به گونهای است که قبل از آنکه عبرتها را به وجدان مخاطب منتقل کند، واقعیتهای تعریف شده درون خود را به مخاطب تلقین میدهد.
#سواد_رسانه
#بصیرت