☘وقتی حضرت ابراهیم دچار بلا شد و مورد امتحان الهی قرار گرفت، کار او به جایی رسید که گفت إِنِّی سَقِیمٌ... در روایات آمده است که امام حسین علیه السلام را به او نشان دادند. تا امام حسین را دید گفت:
☘من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم...
☘او گرفتار امام حسین شد و چه گرفتاری خوبی! ان شاء الله خدا همهی ما را گرفتار امام حسین کند...
ای که به عشقت اسیر خیل بنیآدمند
سوختگان غمت با غم دل خرمند
هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت
با خبران غمت بی خبر از عالمند
☘در دستگاه خدا از این اشک بر امام حسین علیه السلام چیزی قیمتیتر وجود ندارد؛ گریهی بر امام حسین علیه السلام ظهور انکسار قلب انسان کامل در مؤمنين است. دل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که میشکند، تو گریه میکنی؛ ببین با این گریه تا کجا عروج کردی.... جناب علامه دهدار در شرح خطبه البیان گفت که نماز اثر جامعیت انسان کامل است. او که نماز میخواند و عبادت میکند تمام مخلوقات به عبادت او عبادت میکنند و یک جلوه آن در مؤمنين به شکل نماز ظهور میکند لذا نماز تو ظهور جامعیت انسان کامل است. عبادت تو در واقع ظهور عبادت اوست چه او حق را در هر چیزی عبادت میکند. گریه هم همینگونه است؛ گریه ظهور انکسار دل است. در روز عاشورا، دل امام حسین علیه السلام را شکستند... دل امام که شکست، آن انکسار به فرزندانش و یکایک مؤمنين سرایت کرد. امام رضا علیه السلام فرمود: إِنَّ یَوْمَ الْحُسَیْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِیزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا الْكَرْبَ وَ الْبَلَاءَ إِلَى یَوْمِ الِانْقِضَاءِ... آنچه بر امام حسین علیه السلام گذشت مژههای ما را زخمی کرد و اشکهای ما را جاری ساخت و ما را تا قیامت وارث کرب و بلا کرد... این کرب و این انکسار دل انسان کامل تا قیامت با معصوم است. دل امام حسین شکست... با این انکسار، دل حضرت سید الساجدین علیه السلام نیز شکست و سپس دل امام باقر علیه السلام... و این انکسار همینطور هست تا این زمان که هم اکنون این انکسار با امام زمان است؛ لأَندُبَنَّكَ صَباحا و مَساءً و لأَبكِيَنَّ عَلَيكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما... من صبح و شام بر تو جد غریبم خون گریه میکنم... این گریه و انکسار قلب در مؤمنين ظهور میکند و حقیقتاً خوش به حال کسی که این انکسار در او ظهور کند... اگر این انکسار در شخصی ظهور نداشته باشد حاکی از این است که این شخص به آن جهت طینت الهیاش توجه نکرده است؛ تمایل قلب مؤمن به انسان کامل به سبب طینت فوق علیینی اوست و اگر آثار ظهور انکسار امام را در خود نبیند، باید فکری به حال خود کند... در روایت آمده است که طینت انبیاء از عِلّیّین است و طینت اهلبیت علیهم السلام از فوق عِلّیّین است و شِيعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِينِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا، يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا... شیعیان ما در شادی ما خوشحالند و در غم ما غمگین هستند. این اثر انکسار قلب امام در شعیان است لذا جناب محتشم در ترجیع بندش گفت:
هست از ملال گر چه بری ذات ذوالجلال
او در دل است و هیچ دلی نیست بیملال
@basiratekhanevadeh