فضیل بن یسار گوید: با امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت گزاران دروغ گویند،وقت گزاران دروغ گویند، وقت گزاران دروغ گویند. همانا موسی علیه‌السلام چون در (طورسینا) به پرودگار خود برای پیغام بردن وارد شد، قومش را وعده سی روز داد، و چون خدا ده روز بر سی روز افزود قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد، و کردند آنچه کردند(یعنی گوساله پرست شدند) پس اگر ما خبری به شما گفتیم و طبق گفته ما واقع شد، بگویید: خدا راست فرمود است و اگر به شما خبری گفتیم و بر خلاف گفته ما واقع شد، بگویید: خدا راست فرموده است تا دو پاداش گیرید شرح: راجع به وعده ایکه خدای تعالی با موسی کرد: در سوره بقره میفرمایید. (زمانیکه با موسی چهل شب وقت گذاشتیم_ آیه ۵۱_) و در سوره اعراف فرماید ( و با موسی سی شب وعده کردیم و آنرا به ده شب دیگر کامل کردیم_ایه ۱۴۲_) بعضی از مفسرین گفته اند: وعده خدای تعالی با موسی علیه‌السلام همان چهل شب بوده که باید سی روزش را روزه بگیرد و عبادت کند و ده روز دیگر هم صبر کند تا وقت مناجات رسد و بعضی گفته اند در آن ده روز تورات بر او نازل شد. و بعضی دیگر از مفسرین گفته‌اند این موضوع مربوط به بداء است و برای امتحان قوم موسی بوده است، یعنی مدت میعاد در حقیقت همان چهل شب بود ولی موسی مأمور بود که سی شب آن را به قومش بگوید و ده شب در آمدن تأخیر کند تا میعاد حقیقی کامل شود و هم بدین وسیله امتش آزمایش شوند و مؤمنین راسخ و ثابت آنها از منافقین و متزلزلین ممتاز و مشخص گردند، تا اگر در روز قیامت یک دسته از آنها در عالی ترین درجات بهشت و دسته دیگر در نازلترین درجات و یا گرفتار کیفر و عِقاب بودند انتقاد نکنند و عدالت و واقع بینی خدا برای آنها روشن گردد، همچنین است موضوع ظهور امام زمان (علیه السلام) و تعیین وقت برای آن، که اگر ائمه علیه‌السلام درباره آن وقتی معین کنند و در آن وقت ظهور نکند مربوط به موضوع بداء و امتحان خدای تعالی از بندگان است تا مؤمنین واقعی و حقیقی آنها از منافقین و ریاکاران ظاهری مشخص و ممتاز گردند و کسی که اخبار بداء را تصدیق کند بواسطه صعوبت آن بر نفس انسان، خدا اجر و پاداش او را مضاعف و دو برابر می‌دهد. اصول کافی جلد۲ ص_۱۹۱_و_۱۹۲ ✅️ به ما بپیوندید 👇 @basiratemahdaviat