درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥 📖 درس نهم ⬅️نسب پدر حضرت مهدی(عج) 👈(بخش ششم ) ✳️حاكم نيز در مستدرك، حديث را از ابن مسعود فقط با جمله «نام او نام من است»، نقل کرده و گفته است: «اين حديث با شرط شيخين صحيح است و آنان آن را نقل نكرده اند».[۳۲۵] ✳️بغوی در مصابيح السنة حديث را ـ بدون اضافه ـ نقل كرده و گويد: حديث نيكو است.[۳۲۶] مقدسی شافعی تصريح می كند: اين افزوده را بزرگان حديث روايت نكرده اند. پس از نقل حديث ـ بدون آن اضافه ـ می نويسد: «گروهی از بزرگان حديث، در كتاب‌های خود به همين گونه آورده اند؛ مانند: ابو عيسی ترمذی در جامع، ابی داود در سنن و حافظ ابو بكر بيهقی و شيخ ابوعمر دانی». [۳۲۷] سپس حديث‌های ديگری در تأييد درستی نقل خود از بزرگانی چند ـ مانند طبری، احمد بن حنبل، ترمذی، ابو داود، حافظ ابو داود و بيهقی ـ به نقل از عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عمر و حذيفه مي­آورد.[۳۲۸] 👈همان گونه که اشاره شد، تِرمذی اين حديث را از حضرت علی(ع) ، ابوسعيد خدری، ام­سلمه و ابوهريره فقط با جمله «نام او، نام من است»، روايت كرده است. بنابراين اگر جمله «و نام پدرش، نام پدر من است» در متن اصلی روايت ابن مسعود می‌بود، قابل تصور نيست كه همه اين شخصيت‌های ياد شده، به اتفاق آن را حذف كرده باشند؛ هر چند آنان از عاصم بن ابی النجود هم روايت كرده باشند! ⚠️اما اينکه چگونه اين افزوده به روايت‌ها راه يافته، احتمالاتی قابل طرح است: ❗️۱. از سوی پيروان و ياران حسنی‌ها به منظور اثبات مهدويّت محمد بن عبد الله بن حسن مثنی، اضافه شده است. ❗️۲. از سوی طرفداران بنی عباس، جهت تأييد مهدويّت محمد بن عبدالله (ابو جعفر) منصور عباسی، به حديث ابن مسعود افزوده شده است. اين احتمال ، زمانی به واقعيت نزديك می شود كه بدانيم محمد بن عبد الله بن حسن مثنی، لکنت زبان داشته و لذا پيروانش دروغ ديگری به روايت ابوهريره افزوده و روايت را چنين نقل كرده اند: «به درستی كه مهدی نامش محمد بن عبدالله است و در زبانش كُندی وجود دارد».[۳۲۹] بر اين اساس هر سه حديث نخستين، با نقل حافظان حديث از عاصم مخالفت دارد. از اين رو حافظ ابو نعيم اصفهانی (م۴۳۰ هـ) در مناقب المهدی اين حديث را با ۳۳ سلسله راويان مختلف تا عاصم، نقل كرده است. در اين نقل‌ها حتی يكی از آنها عبارت «ونام پدرش نام پدر من است» را ندارد و با عبارت «نام او نام من است» پايان يافته است. ✳️گنجی شافعی (م ۶۳۸ هـ ) متن اصفهانی را نقل و اضافه می‌كند: «اين حديث را غير از عاصم، ديگرانی هم مانند عمرو بن حره، از زرّ نقل كرده اند و همگی با «نام او نام من است»، آن را به پايان برده اند؛ جز روايتی كه عبارت «و نام پدرش نام پدر من است» را دارد. کوتاه سخن اينکه چنين اضافه‌ای پذيرفتنی نيست؛ به خصوص که: احمدبن حنبل «با دقتی كه در ضبط حديث دارد»، اين حديث را چند بار در مسندش با جمله «و نامش نام من است»، نقل كرده است». [۳۳۰] ✅از بحث ­های گذشته روشن مي­شود كه تبار امام مهدی(عج) ، به امام حسين(ع) مي­رسد و ديگر احاديثی كه خلاف اين را می‌رسانند، ضعيف و بی اعتبار بوده هيچ قرينه‌ای بر صحّت آنها در دست نيست. با توجه به نتيجه بحث‌های گذشته نيز به دست می آيد: نقل متواتر نزد مسلمانان نيز، همين نتيجه را تأييد می‌كند. [۳۳۱] 📚[۳۲۵] . مستدرك حاكم، ج۴، ص۴۴۲. 📚[۳۲۶] . مصابيح السنة، ص۴۹۲، ح۴۲۱۰. 📚[۳۲۷] . عقد الدرر، ص۵۱، باب ۲. 📚[۳۲۸] . همان، ص۵۱ ـ ۵۶، باب ۲. 📚[۳۲۹] . ر. ک: مقاتل الطالبين، ص۱۶۳ و ۱۶۴. 📚[۳۳۰] . گنجي شافعي، البيان في اخبار صاحب الامام(عج) ، ص۴۸۲. 📚[۳۳۱] . سيد ثامر هاشم العميدي ، مهدي منتظر در انديشه اسلامي، صص۹۲ ـ ۱۰۷ (با تصرف). درسنامه مهدویت📒 خدامراد سلیمیان🖊 ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ @basiratemahdaviat