چند وقتی است که بحث جوان سازی جمعیت در کشور داغ شده است. مجلس نیز در این زمینه قانونی را تصویب کرده که دیروز آقای رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ کردند. این اقدام بسیار ارزشمند و لازمی است که امیدوارم به نتیجه مطلوبی برسد. اما مطلبی به ذهنم رسید که لازم دیدم در اینجا به آن اشاره کنم و اون هم اهمیت رسانه ها در فرهنگ سازی این موضوع است. متاسفانه صدا و سیما در طول چهل ساله جمهوری اسلامی همواره به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه اقدام به ترویج خانوادههایی با فرزندان کم داشته است. عمده فیلمها و سریالهایی که از رسانه ملی پخش شدهاند نشان دهنده خانوادههایی با یک یا دو فرزند بوده است. معدود سریالهایی که درباره خانوادههای پرجمعیت ساخته شده است هم به حالت تمسخر و طنز بوده اند. به غیر از موارد اندکی که من در ذهن دارم عمده سریالها به همین صورت بوده است.
بدتر از اونها آگهیهای بازرگانی است.واقعا فاجعه است. در عمده این تبلیغات تجاری خانواده ها تک فرزند هستند. همه لاکچری و کاملا مدرن. خانواده هایی که عمدتا در شمال تهران یافت می شوند ولی جوری در تبلیغات نشان داده می شوند که گویی الگوی خانواده موفق در جمهوری اسلامی همین است و لاغیر. هر کس این شکلی نباشد دیگه اصلا شاد نیست و بدبخت است. واقعا تاسف آور است. تبلیغ سبک زندگی در این آگهیها خیلی پررنگتر است تا تبلیغ کالای مورد نظر. انگار که اصلا این تبلیغ را ساخته اند برای ترویج لایف استایل مدرن بورژوا زده. انگار نه انگار که اینجا ایران است.
از همه اینها بدتر برنامه های گفتگو محور است. این برنامه ها که در سالهای اخیر بسیار زیاد هم شدهاند با دعوت از سلبریتی ها و افراد مشهور در بین مخاطبان جایگاهی پیدا کردهاند. متاسفانه در بسیاری از این برنامه ها ترویج مجردی، ازدواج دیر هنگام، تک فرزندی و بسیاری از تفکرات مدرن شبه روشنفکری تبلیغ میشود. ایکاش در این برنامهها یکبار هم کارگران، معلمان، اساتید دانشگاه و بسیاری دیگر از اقشار زحمتکش جامعه حضور پیدا میکردند.
در پایان باید گفت تا زمانی که روند فرهنگ سازی در کشور تغییر نکند با تصویب قانون و دستور رئیس جمهور اتفاقی نخواهد افتاد. باید عزم همه جانبه صورت گیرد تا بتوان تغییری در وضعیت کشور ایجاد کرد.
🌹🌹🌹🌹🌹
@beautynewworld