🔸از انفاق و مواسات میشود برای ادارۀ جامعه و پیریزی تمدن، الگو گرفت
🔸به انفاق و مواسات باید عمیقتر نگاه کنیم؛ نه در حد صدقهدادن!
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۸)
🔻 در این جلسه به ابعاد فردی موضوع «انفاق» در مقابل «امساک»-که آزمایش کلیدی انسان در حیات دنیاست- میپردازیم و در جلسات بعد به ابعاد اجتماعی و تمدنی این موضوع خواهیم پرداخت.
🔻 بعضی از مفاهیم دین ما که خیلیها فکر میکنند صرفاً جنبۀ فردی دارد، دلالتهای اجتماعی فراوانی هم دارد. مثلاً تقوا صرفاً یک رفتار فردی نیست، اگر از تقوا الگو بگیریم به نوعی از مدیریت در جامعه خواهیم رسید؛ همچنین مفهوم انفاق در مقابل امساک.
🔻 اگر انفاق را قدر مشترک همۀ مفاهیمی بدانیم که دلالت بر پرداختکردن دارد (مثل زکات، صدقه، مواسات و...) میشود از آن، یک الگو گرفت برای ادارۀ کشور، برای ادارۀ جامعه و برای پیریزی یک تمدن؛ همان تمدنی که امامزمان(ع) مستقر خواهد کرد.
🔻 اگر معنای فردی این مفاهیم را دنبال کنیم، طبیعتاً آثار اجتماعی هم به دنبالشان خواهد آمد. پیامبر(ص) فرمود: شما هرطوری باشید همانطور رئیس پیدا میکنید «کَما تَکونون یُوَلَّی عَلَیکُم» مردمی که اهل «انفاق» باشند نه اهل «امساک»، مسئولان بدی پیدا نخواهند کرد، این اولین تأثیر اجتماعیسیاسیِ این مفاهیم است.
🔻 اگر میخواهید در جامعه، دزدی نشود، اگر میخواهید مسئولان رانتخوار نشود، اگر میخواهید مسئولان غربزده سر کار نیایند و در جامعه، فقر تولید نکنند، مدام مفهوم «انفاق» را برجسته کنید.
🔻 البته به انفاق و مواسات باید خیلی عمیقتر نگاه کنیم، بعضیها سادهاندیشی نکنند که فکر کنند مواسات همان صدقهدادن است! صدقه و کمک مؤمنانه صرفاًً یک حد کوچکی از مواسات و انفاق است.
🔻 صدقه در کشورهای غربی هم هست؛ کارتلها و تراستها معمولاً یک خیریه هم درست میکنند، یک پولی هم به فقرا میدهند. یعنی همان کسانی که بزرگترین فقرها را در جهان تولید میکنند گاهی یکمقداری صدقه هم میدهند، ولی مقصود ما از مواسات، انفاق و پرداخت در راه خدا، این چیزها نیست.
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹.۰۶.۰۶
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎
Panahian.ir/post/6492
@Panahian_ir