┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ 🌸
┊ ┊ 🌸
┊ 🌸
🌸
💐 پاسخ به سوالات
سلام علیکم و رحمة الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیة الله عجّل الله تعالیٰ فرجه و سهّل الله مخرجه
مقدمه يکم
این متن منتشر شده در فضای مجازی نشان میدهد که نویسنده محترم در سالهای پس از انقلاب در ایران زندگی نکرده است و هنوز در حال و هوای دوران رضا خان و محمدرضا پهلوی است؛ زیرا در آن زمان با چنین پرسشهایی علیه دین و روحانیت تبلیغات مینمودند؛ ولیکن نمیدانند در دوران انقلاب، دبیران دینی در دوره متوسطه و اساتید معارف در دانشگاهها به طور معمول به این گونه سوالات و در سطح بسیار بالاتر پاسخ میدهند.
الحمدلله امروزه بسیاری از جوانان ما بدون مراجعه به اساتید، پاسخ این پرسشها را میدانند و قادر به پاسخگویی هستند.
مقدمه دوم
دین مقدس اسلام یک نظام منسجم عقلانی است؛ به نحوی که هر مطلبی جایگاه خاص خودش را دارد؛ یعنی هر گزاره مبتنی بر قضایای مبرهن گذشته و پایه ای برای مطالب بعدی است.
مانند مسائل ریاضیات، که در گام نخست مبادی آنرا باید فهمید؛ مثل شناخت ۳، ۴، ۵، ۶ و ... و در گام بعدی به شناخت چهار عمل اصلی ( جمع، تفریق، ضرب و تقسیم ) پرداخت و پس از آن حل مسائل، مرحله به مرحله آغاز میگردد.
باید توجه نمود مغالطه ایی که در این دست پرسش ها استفاده میشود مطرح کردن سوالات بدون انسجام منطقی است تا مجیب قادر به پاسخگویی نباشد؛ زیرا پایه و مبنای اصلی هر سوالی باید تبیین شده سپس پاسخ بیان گردد اما نویسنده از شما ميخواهد که بدون مبنای اصلی پاسخ دهید تا او بتواند با این ترفند حتی بعد از جواب صحیح شما، از پذیرش آن طفره رود.
سوال ۱. خدا چگونه بوجود آمده؟
پاسخ: اولا منظور ما از خداوند موجودی نامحدود و بینهایت است که وجودش قائم به ذات خودش بوده و هستی او عین ذات او است.
ثانیا قانون و قاعده عقلی میگوید: آنچه که ذاتی است، علت نمیخواهد.
یعنی وقتی از شما سوال کنند:
چرا غذا شور است؟ جواب میدهید: زیرا نمک آن زیاد است. ولی هنگامی که شوری -بنا بر فرض- ذاتی نمک باشد، دیگر سوال از شوری نمک نامعقول است.
چرا کره ی ماه روشن و نورانی است؟ جواب میدهید: چونکه خورشید به او میتابد و نور میدهد. اما اگر نور -بنا بر فرض- ذاتی خورشيد باشد، سوال از نورانی بودن خورشید نامعقول و بی معناست.
همهی مخلوقات و هر معلولی، وجودشان عین ذاتشان نیست، بنابر این نیازمند به خالق و علتِ هستی بخش میباشند، اما موجودی که وجودش عین ذاتش میباشد دیگر نیازمند به علت نیست.
آیا چنین موجودی -يعنی خدای اسلام- در عالَم موجود است؟ براهین متعدد اثبات خداوند متعال و توحید آنرا اثبات میکند.
سوال ۲. چه کسانی خدا را دیده اند و یا ادعای ارتباط با خدا را دارند؟
پاسخ: بخش یک- هنگامی که فهمیدیم خداوند متعال موجودی بینهایت و نامحدود است، قطعا چنین موجودی قابل رؤیت نیست؛ زیرا فقط موجودات محدود و مادّی، آنهم در صورت فراهم شدن شرایط لازم، قابل دیدن هستند.
بعلاوه اگر موضوع و چیزی قابل رؤیت نباشد معنایش این نیست که پس وجود ندارد؛ زیرا اموری مانند: عقل و نَفْس و عِلم خودمان قطعا وجود دارند اما قابل دیدن نیستند.
بخش دو- ارتباط با خداوند متعال درجات متفاوتی دارد. خیلی از افراد در مواقع خطر یا نیاز و حاجت، در قلب خود، او را مییابند و با او سخن گفته، رفع خطر و یا حاجاتشان را طلب مینمایند و بسیاری از آنها به خواسته خود میرسند و تجربه این مطلب در مؤمنان، امری عادی است. اما ارتباط خاص با حضرت احدیت به عنوان نبی، رسول و امام، فقط برای شخصیت های بسیار مقدس - که منزّه از جهل، گناه و ظلم میباشند - ممکن است.
راه شناخت این شخصیتها از مدعیان دروغین، معجزه و کرامت است.
🔘ادامه دارد...
🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران
🆔 @bayyenat110