به عشق مهدی فاطمه (عج)
‌ ‌🌷مهدی شناسی ۳۶۶🌷 🌹ﺃﻧﺘﻢُ ﺍﻟﺼِّﺮﺍﻁُ ﺍﻷ‌ﻗﻮﻡُ🌹 ◀️قسمت دوم 📖زیارت جامعه کبیره 🔸امام زمان عجل الله
‌ ‌🌷مهدی شناسی ۳۶۷🌷 🌹و شهداء دارالفناء🌹 📖زیارت جامعه کبیره 🔸ﺍﻳﻨﺠﺎ ﮔﺬﺭﮔﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺒﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﻗﺎﻣﺘﮕﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭلی ﻋﺠﻴﺐ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻗﺎﻣﺘﮕﺎهی ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﻫﻴﭻ‌ﮔﺎﻩ ﺳﺮ ﭘﻞ ﺗﻮﻗّﻒ نمی‌ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ نمیﺳﺎﺯﻳﻢ. میﮔﻮﻳﻴﻢ ﭘﻞ ﮔﺬﺭﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺗﻮﻗّﻒ ﻛﻨﻴﻢ، ﺩﻭ ﺳﻪ ﺳﺎعتی ﺭﻓﻊ خستگی میﻛﻨﻴﻢ ﻭ می‌ﮔﺬﺭﻳﻢ. ﻭلی ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﻮﺍی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺁﺑﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﭘﻞ ﺻﺮﻑ می‌ﻛﻨﻴﻢ؟ 🔹ﺧﺪﺍ میﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺧﺮﺝ‌ ﻫﺎی ﮔﺰﺍفی ﺑﺮﺍی ﺗﺠﻤّﻼ‌تی می‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺍﺭﺯﺵ ﻋﻘﻼ‌یی ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﻣﺜﻼ‌ً، ﭼﻪ ﺩﻛﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ‌هایی می‌ﺳﺎﺯﻧﺪ! ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻴﻦ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﺗﺠﻤّﻞ ﺧﺎﻧﻪ‌ی ﺑﺮﺯخی‌ ﺷﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﻴﺴﺖ؟ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺯﻧﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﺠﻤّﻞ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻧﺪ؟ 🔸امام زمان علیه السلام ﺣﺎﺿر و ناظر بر ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ هستند. ایشان نه تنها رفتار ما را می‌بینند بلکه از افکار ما هم مطلعند. ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ایشان ﭼﺸﻢ ﻭ ﮔﻮشی ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ می‌ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺻﺪﺍیی ﺭﺍ میﺷﻨﻮﺩ. 🔹ﺍﻳﻦ ﺑﺸﺮ ﻋﺎﺟﺰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﺳﻴﻠﻪ‌ﺍی ﺑﺴﺎﺯﺩ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﺷﻪ‌ی ﺩﻧﻴﺎ ﻛﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ، ﺁﻥ ﻓﺮﺩی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﻮﺷﻪ‌ی ﺩﻧﻴﺎ ﺻﺤﺒﺖ میﻛﻨﺪ،(ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ‌ی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ) ﻫﻢ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻫﻢ ﺻﺪﺍﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ. ﺁﻳﺎ ﺗﻌﺠّﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻠﻴﻢ ﺣﻜﻴﻢ ﺑﻪ ﻭﻟﻲّ ﺍﻋﻈﻤﺶ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻗﺪﺭتی ﺑﺪﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻋﺎﺩی، ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ‌ﺍی ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ، ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺻﺪﺍیی ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩﺭﺱ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ؟ 🔸ﺣﺎﺿﺮ ﻭ ﻧﺎﻇﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺳﺮ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽ‌ﻛﻨﺪ؛ ﻫﻤﺎﻥ‌ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﯿﺰ ﺷﻬﻮﺩ ﻭ ﺩﯾﺪﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﻧﯿﺴﺖ. 🔹ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭﺟﻮﺩﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻠﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮﻩ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﻣﺎﺩﯼ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻣﻜﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﻣﻜﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻛﺮﻩ ﺧﺎﻛﯽ، ﺑﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻭ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺪﻥ ﻣﺎﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻮﺩﻥ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻧﻮﺭﺍﻧﯿﺖ ﻭ ﺭﻭﺡ ﻣﻄﻬﺮ ایشان ﻛﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﻭﺟﻮﺩﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ. 🔸ﺍﻧﺴﺎن‌هاﯾﯽ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺣﺠﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺣﺠﺖ ﺍﻟﻬﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺑﺸﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻭﺍﯾﺎﯼ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺍﺯ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﺍمام ﯾﮏ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﮐﻠﯽ ﺑﺮﻫﻤﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺧﻠﻖ دارد. 🔹ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ۱۴۳ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﮐﺬﻟﮏ ﺟﻌﻠﻨﺎﮐﻢ ﺍﻣﺔ ﻭﺳﻄﺎ ﻟﺘﮑﻮﻧﻮﺍ ﺷﻬﺪﺍﺀ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ...» ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺖ ﻭﺳﻂ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎﺷﯿﺪ. 🔸ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺁﯾﻪ ﺑﺮ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺖ ﻭﺳﻂ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻧﻪ ﺗﻔﺮﯾﻂ، ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﺧﻄﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻌﺼﻮﻡ. ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: «ﻣﺎﯾﯿﻢ ﺷﺎﻫﺪﺍﻥ ﺑﺮﻣﺮﺩﻡ» ﻣﺎ به رﺍﺣﺘﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﻪ این را ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯿﺸﻮﯾﻢ. ✨اللهمْ‌عَجِلْ‌لِوَلِیِڪ‌الفَـــࢪَج✨ 💠@be_eshghe_agha