🔴# ویژه 🔺فيلتر حبابي؛ حبس اطلاعاتي در كهكشان مجازي❗️ ✍️بر خلاف تصور رایج، نتایج جستجو در موتورهای اینترنتی در موضوعات یکسان برای کاربران، نتایج مشابهی ببار نمی آورد و نتایج برحسب مختصات کاربران شخصی سازی می شود. ✍️این موضوع بن مایه نظریه "حباب فیلتر" و در کتابی با همین عنوان منتشر شده است. در این نظریه مرتبط با رسانه های جدید "الي پاريسر" انگشت روی یکی از پیچیده ترین مسائل رسانه های اجتماعی گذاشته و آن شخصی‌سازی نتایج در موتور های جست‌وجوی اینترنتی است. در باور او در کهکشان مجازی كاربران بطور لحظه ای، از طریق الگوریتم های بسیار پیچیده و هوشمند تحت کنترل سیستم جمع آوری اطلاعات هستند. ✍️در هر جستجوی اطلاعات در غول های ارتباطی مانند یاهو، مایکروسافت، فیس بوک و بویژه گوگل و دیگر موتورهای جستجو مختصات جستجوهاي قبلی ملاک و پایه دست یابی به یافته های جدید اطلاعاتی است. این روند شگفت انگیز کاربران را در حلقه‌ای بسته گرفتار کرده و موجب محرومیت از دست‌یابی به اطلاعات و اخبار جدید یا ایده‌های مخالف سلیقه‌ خود حتی به صورت تصادفی هستند. ✍️غول هاي بزرگ ارتباطی بر اساس سوابق جستجوي اطلاعات، كليك ها، باز انتشار پست ها، نوع كامپيوتر، منطقه جغرافيايي، ترجيحات شخصي، علايق سياسي، فرهنگي و مذهبي کاربران و حتی ترجیحات نزديكان و دوستان و همفكران؛ صدها نشانه و مختصات فكري کاربران را جمع آوري و براي هر كاربر منظومه اطلاعاتي منحصربفرد سامان می دهند.به عبارت دیگر مانيتور رايانه در حال تبديل شدن به يك آينه يك طرفه است كه فقط علايق کاربران را منعکس می کند. ✍️اين الگوريتم ها ناشي از منافع تجاري غول هاي ارتباطي است. به طور مثال گوگل درباره هر فرد صدها نشانه را جمع آوري مي كند و در موقع جستجو به شخصي سازي جريان اطلاعات مي پردازد. اين بدين مفهوم است كه جستجوهاي كاربران متفاوت در موضوعات يكسان به نتايج همسان مختوم نمي شود و كاربران بيشتر اطلاعاتي را دريافت مي كنند كه باورهاي قبلي خودشان را تاييد مي كند. پ.ن:قابل توجه دوستان توییتری و اینستایی که دنبال کار فرهنگی و جهادی هستند و صد البته نیت پاکی دارند، اما افسوس و باز هم صد افسوس که دچار فیلترینگ حبابی هستیم و صدامون به جایی نمیرسه معمولا @bedonimarz @bedonimarz