بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
#منکرات_فراموش_شده ۱۳ 🔆«وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ وَ خَلَقَهُمْ وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِين
۱۴ 🟥 در طرح حوائج 🔆 «وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ» 🔆 «و با سخت‏ترين سوگندهايشان به خدا سوگند خوردند كه اگر معجزه‌اى براى آنان بيايد حتما بدان مى‏‌گروند، بگو معجزات تنها در اختيار خداست و شما چه می‌دانید كه اگر [معجزه هم] بيايد باز ايمان نمى‌آورند.» 📗سوره انعام، آیه ۱۰۹ ⁉️ لسان آیه، مذمت و عتاب است، تعریفی در کار نیست. مگر آن‌ها چه کرده‌اند؟ ◽️ می‌گویند اگر حاجت ما برآورده شود، چنین و چنان خواهیم کرد. در واقع بعد از پافشاری زیاد در طلب حاجت پیشنهاد هم ارائه می‌کنند. آن‌ها نه تنها در اجرای درخواست خود اصرار دارند، بلکه وعدۀ جدی هم از جانب خود می‌دهند. 🔻 اولین منکر این است که *اصرار در اجرای امری دارند که معلوم نیست وقوع آن به صلاحشان باشد.* در واقع گویی به خداوند سبحان پیشنهادی می‌دهند که لازم‌الاجراست. پیشنهادی که از عواقب آن نیز بی‌خبرند. 🔻 منکر دوم این است که شرط اجرای آن پیشنهاد را وعده‌ای‌ قطعی قرار می‌دهند که ممکن است برای آنها قابل اجرا نباشد. اینها یعنی اعلام منیت و نادیده گرفتن حکمت الهی. *همۀ تحولات ما به حول و قوۀ الهی است و در اختیار ما نیست.* ◀️ اینکه گفته شود: *«من چنین خواهم کرد و من چنان خواهم کرد!» اعلام منیت است* و این از بزرگترین منکراتی است که شاید جامۀ معروف به تن کرده است. ✅باید توجه داشت هنگام عرض حاجات، حکمت الهی را فراموش نکنیم و توفیق انجام هر عملی را نیز از جانب او بدانیم. @beha_togham_alfaraez