○●○● یا لطیف ●○●○
سخنرانی رهبر انقلاب در ابتدای نوروز هر سال برای آنها که دل در گرو تحقق اهداف انقلاب اسلامی دارند، میتواند بیانیه راهبری - عملیاتی آن سال باشد.
به طور حتم در طول نزدیک به یک دهه اخیر توجه و اصرار حضرت آقا به موضوعات اقتصادی نشان از اهمیت حل مسئله معیشت مردم در حکمرانی همراه با مولفههای انقلابی است. حکومت دینی باید بتواند برای مردم راهبری صحیحی در اقتصاد داشته باشد.
اما رهبر انقلاب در طلیعه فرمایشاتشان آنچیزی را که نقطه تمرکزی شروع تحقق همین اهداف اقتصادی و راه نجات میدانند در کلید واژه ((تحول)) نهفته شده است.
ایشان سالهای گذشته هم در مورد تحول نکاتی داشتنهاند و به اهمیت تحولخواهی در شئون مختلف پرداختهاند. ایشان لازمه تحقق بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی را داشتن روحیه تحولگرایی و تحولخواهی میدانند.
لذا به نظر می رسد آنچیزی که در تحقق اهداف انقلاب اسلامی در شئون مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد، روحیه تحولخواهی و تحولگرایی است.
میتوان گفت، یکی از مهمترین چالشهای امروز نظام تعلیم و تربیت تحول متناسب نیازهای روزگار جدید است. چالشی سخت که در دو عرصه به شدت پیچیده مینماید.
عرصه اول تحول در ستاد و ساختار ارکان نظام تعلیم و تربیت.
توجه بفرمایید که در اینجا نظام تعلیم و تربیت را امری مسلط و فراگیرتر از آموزشوپرورش میدانیم.
ستاد و ساختار نظامهای حوزه رسمی و غیررسمی تعلیموتربیت متناسب شرایط و اقتضائات امروز انقلاب اسلامی سازماندهی نشدهاند و در سالهای اخیر در بهترین حالت نگاه به تحولخواهی در ارکان تعلیم و تربیت اصلاحی بودهاند و نه تحولگرایی. در حالی رهبر فرزانه انقلاب در ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودهاند:《تحول، یعنی در بعضی از موارد، زیر و رو شدن. اصلاحات، مورد نظر نیست - که یک بخشهائی مثلاً کم شود، زیاد شود - واقعاً یک تحول لازم است. علتش هم واضح است: چون نظام کنونی آموزش و پرورش، یک نظام وارداتی است؛ حالا وارداتیای که به یک معنا بومیسازی هم شده، اما شاکله، شاکلهی وارداتی است. نه اینکه ما بخواهیم هرچه وارداتی است، رد کنیم؛ نه، ما خیلی چیزها را وارد میکنیم، از آن هم استفاده میکنیم، خوب هم هست؛ اما آنچه که نامطلوب است، تبعیت است.》
ایجاد این تحول دارای مراحل مختلفی است که حتما مهمترین رکن آن داشتن بدنه نیروی انسانی کافی علاقهمند به این تحولخواهی به لحاظ عِده و عُده در بدنه خود ستاد است. موضوعی که حتما درحال حاضر در بدنه نظام تعلیموتربیت رسمی و غیررسمی به میزان کافی وجود ندارد. به نظر می رسد مهمترین چالش پیشروی برای اهالی حوزه تعلیموتربیت حضور جریان نیرویانسانی نخبه دارای انگیزه و دانش کافی در تحول گرایی و تحولخواهی است. برای این حضور باید همه ظرفیتهای موجود را رسانهای و غیررسانهای را استفاده کرد تا بتوان جریان قوی و پرفشار از تحولخواهی و تحولگرایی را در ستاد و ساختار و همینطور نرمافزارها و مغزافزارهای حوزه تعلیموتربیت قرار داد.
عرصه دوم تحول در خدمتگیرندگان از نظام تعلیم و تربیت.
خدمتگیرندگان از نظام رسمی و غیررسمی تعلیموتربیت باید خودشان را برای این تحولخواهی و تحولگرایی آماده کنند. مطمئنا اگر این آمادگی وجود نداشته باشد، خود همین خدمتگیرندگان مهمترین مانع و چالش برای تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت خواهند بود.
برای مثال تا چه میزان والدین و خانوادهها آمادگی اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش در تمامی ساحتها را دارند؟ تا چه اندازه مراکز تربیت غیررسمی مانند مساجد و کانونها برای رفتاری متناسب سالهای پیشرو و تحول متناسب آن آماده هستند؟ فارغ از آمادگی ساختارهای از ستاد تا صف، چقدر مخاطبین مراکز رسمی و غیررسمی تربیت محور ما برای ورود به دنیای متفاوت "متاورس" آمادهاند؟ چقدر با چالشهای پیش روی دنیای مدرن و ورود هوش مصنوعی به عرصه زندگی و تربیت آمادهاند؟
باید همانگونه که ریشه در سنتها و آئینها داشته باشیم، با نگرش و بینش درست روشهای متناسب روزگاران پیشرو را در بین مخاطبین نظامهای تعلیموتربیت رسمی و غیررسمی آمادهسازی کرد.
فیشهای تحول در منظر رهبر انقلاب:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1863
🖋حمید عربیان
✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️
پای تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی بمانیم.
https://eitaa.com/ba_nasle_farda