📚دورهٔ آموزش مدیریت کانال در فضای مجازی 📄2️⃣1️⃣: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! 🧮 ۳۱۰ کلمه 📆 ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ 📎 پیوست: 🎧2️⃣1️⃣ بسم الله الرحمن الرحیم ✅اجازه بدهید بحث را با سه مثال ساده شروع کنیم. جوانی را در نظر بگیرید که در جلسهٔ خواستگاری برای باز کردن سرِ صحبت با دختر خانم می‌گوید: «شاخص بورس چقدر پایین آمده!» به نظر شما دختر خانم دربارهٔ او چه فکر می‌کند؟ ✅در سکانس بعد، این دو به حیاط خانهٔ پدریِ دختر خانم می‌روند تا صحبت‌های نهایی‌شان را بکنند. بعد از چند دقیقه قدم زدن در حیاط، ناگهان جوان برای شکستن سکوت می‌گوید: «هوا چقدر گرم شده!» احتمالاً دختر خانم در دلش بگوید: «چقدر لوس و کلیشه‌ای! یعنی هیچ جملهٔ دیگه¬ای بلد نبود؟» ✅برای ساختن مثال سوم، می‌توان سکانس قبل را یک‌بار دیگر و این بار در یک عصر زمستانی برداشت کرد. این بار آقا درحالی‌که بخار از دهانش بیرون می‌آید و لبهٔ کتش را بالا آورده است، هول می‌شود و می‌گوید: «هوا چقدر گرم شده!» ✅برای برقراری یک ارتباط درست و سازنده، باید بتوان با شناخت مخاطب و دغدغه‌های ذهنی و نیازهای او، یک موضوع مناسب و یک بهانهٔ خوب برای ارتباط پیدا کرد. ویژگی مشترک هر سه مثال بالا این است که موضوع گفت‌وگو به درستی انتخاب نشده است؛ هر بار به یک دلیل. ✅سوژه یابی یا موضوع یابی یکی از مهارت‌های مهم تولید محتواست که باید با تمرین آن را به دست آوریم. لابد دارید با خودتان می‌گویید: مگر ما در مرحلهٔ دوم مدیریت کانال، تکلیف موضوع را معین نکردیم؟! راستش ما در آن مرحله، موضوع کلی کانال را تعیین کرده‌ایم؛ اما هر بار که می‌خواهیم یک محتوای جدید تولید کنیم، لازم است خودمان را به یکی از موضوعات جزئیِ زیرمجموعهٔ آن موضوع محدود کنیم. ✅شما می‌توانید سوژه‌های خود را از یکی از منابع زیر پیدا کنید: 1️⃣مناسبت‌های تقویمی مهم و مرتبط با موضوع کانال؛ 2️⃣ اخبار و رویدادهای روز؛ 3️⃣ مشاهدات روزانه؛ 4️⃣ مطالعات و آموخته‌های تازه؛ 5️⃣ طرح از پیش تعیین‌شده برای کانال. 💡تمرین: آیا راه‌های دیگری هم برای پیدا کردن یک سوژهٔ خوب سراغ دارید؟ 🎯🎯🎯 در «مجازیستان» حرفه ای شوید.👇 🆔 @majazistaan 🌐 t.me/majazistaan