هدایت شده از پویش مردمی حمایت از دادستان های کشور با محوریت دادستان و معاون دادستان مشهد
وقتی منافقین راهی جز ترور شهید قدوسی پیدا نمی کنند
1⃣شهيد علي قدوسي، در سال 1306 در خانوادهاي روحاني در شهر نهاوند متولد شد. پدرش يکي از روحانيون برجسته نهاوند و نزد آيتالله بروجردي از احترام خاصي برخوردا ر بود.
گروه سیاسی - شهيد علي قدوسي، در سال 1306 در خانوادهاي روحاني در شهر نهاوند متولد شد. پدرش يکي از روحانيون برجسته نهاوند و نزد آيتالله بروجردي از احترام خاصي برخوردا ر بود. شهيد قدوسي پس از اتمام تحصيلات ابتدايي در زادگاهش در سال 1323 شمسي وارد حوزه علميه قم شد و از محضر بزرگاني چون آيتالله العظمي بروجردي و حضرت امام خميني (ره) استفاده کرده و به درجه اجتهاد نايل آمد. شهيد قدوسي از همان آغاز طلبگي، علاقه خاصي به اخلاق و عرفان داشت و در پي همين علاقه به کسب فضايل اخلاقي پرداخت.
به گزارش بولتن نیوز، ايشان در ميدان مبارزه عليه رژيم شاهنشاهي نيز، هميشه از پيشگامان بود و سابقه مبارزات وي به پيش از 15 خرداد 1342 برميگردد. اين مبارزات طي سالهاي 42-41 در پرتو خروش امام خميني عليه شاه به اوج رسيد و ايشان نيز به عنوان يک شاگرد عاشق امام با فداکاري و سختکوشي به مبارزه پرداخت تا اينکه که در سال 1345 به دنبال کشف تشکيلات مبارزاتي گروهي از علما و روحانيون، از جمله حضرت آيتالله خامنهاي و هاشمي رفسنجاني، شهيد قدوسي نيز دستگير و به زندان قزل قلعه انتقال يافت.
شهيد قدوسي براي احياي فرهنگ ارزشمند اسلامي اهميت ويژهاي قائل بود و به همين جهت اهم فعاليت خود را صرف پايهريزي يک سيستم آموزشي نو و پر ثمر نمود و به موازات فعاليت سياسي، با همکاري شهيد بهشتي اقدام به تأسيس مدرسه حقاني (منتظريه) و مکتب توحيد کرد و با اعمال شيوهاي نو و کارساز ، اين دو نهاد آموزشي را الگويي براي ساير مراکز آموزشي و فرهنگي قرار داد. شهيد قدوسي پس از انقلاب به فرمان امام خميني به سمت دادستان کل انقلاب برگزيده شد و پس از 31 ماه در 14 شهريور 1360 بر اثر انفجار يک بمب آتشزا در دادستاني انقلاب توسط منافقين، ناجوانمردانه به شهادت رسيد.
ایشان در امور سیاسی نیز کاملاً مداخله داشت و در جریان نهضت دکتر مصدق و فداییان اسلام با نواب صفوی همکاری می نمود و با او همفکری داشت و همچنین در مخالفت با حزب توده که در آن موقع اوج گرفته بود فعالیتهای زیادی داشت بعد از کودتای 28 مرداد وی به تحصیل خود ادامه می دهد و درس خارج را در محضر آیت الله بروجردی و امام خمینی و سایر علمای حاضر در حوزه فرا می گیرد و همچنین درس فلسفه و تفسیر را نزد علامه طباطبایی ادامه می دهد و از جمله شاگردان ممتاز استاد علامه بود و از هم حوزه های مرحوم شهید دکتر بهشتی و مطهری می باشد شهید قدوسی بعد از سالها تلمذ نزد علامه طباطبایی چنان مورد توجه ایشان قرار گرفت که استاد او را به دامادی خود پذیرفت .
شهید قدوسی قبل از خرداد 1341 به درجه اجتهاد نائل و از آن سال به بعد همراه دیگر روحانیون متعهد حوزه به مبارزه می پردازد و از جمله کسانی بود که اعتقاد به تحرک حوزه داشتند و معتقد بود که از لحاظ حرکت اجتماعی و نوع تشکیلات و دروس و مسائل مطرح شده باید حوزه تحرک جدیدی داشته باشد وکلاً در آن زمان نهضتی شروع شده بود که بتواند هرچه بیشتر حوزه را برای دنیای امروز و رهبری یک جامعه در این زمان آماده نماید .
شهید قدوسی و عده دیگر از روحانیون حوزه مخصوصاً آیت الله منتظری مخفی در فکر تشکیل جمعیتی بودند که هدف آنها همان تحرک و نهضت و اصلاح هرچه بیشتر حوزه علمیه بود و جالب که در آن زمان حتی روشنفکران مسلمان آشنایی کمی با حرکتهای تشکیلاتی و سازمان مبارزاتی داشتند . این جمعیت دارای شاخه های تشکیلات کاملاً جدید و بی سابقه در بین روحانیون بود و ایشان در این کار سهم بسزایی داشتند .
مدتی بعد و در حدود سال 1344 این جمعیت توسط ساواک شناسایی شد و تمام روحانیونی که در آن شرکت داشتند از جمله خود شهید قدوسی دستگیر و زندانی شدند بعد از مدتی وی از زندان آزاد گردید و باز به طور بسیار مخفیانه به کارهای قبلی خود ادامه می داد شهید قدوسی از جمله کسانی بود که اهمیت زیادی برای روشنفکران مسلمان قائل بود و ارتباط فکری و تماس زیادی با دانشگاهیان مبارز داشت و نیز برخوردهای فکری بسیاری با بعضی از جوانانی که بعداً جزء موسسین سازمانهای مبارزه مسلحانه شدند داشت و سعی بسیار در ایجاد ارتباط و تماس ایدئولوژیکی بین این روشنفکران و روحانیت مبارز نمود و اهداف خود را در مورد اصلاح حوزه علمیه دنبال نمود و مدیریت مدرسه حقانی را پذیرفت .
شهید قدوسی مردی متواضع و متین و پرکار و خلیق بود و در عین حال در کارها قاطعیت بسیار داشت و با بی نظمی بسیار مخالف بود و برای اولین بار شروع به امتحان گرفتن از طلاب نمود وی بسیار سعی نمود که طلاب علاوه بر خواندن دروس اسلامی از دروس جدید مثل ریاضیات و طبیعی و زبان خارج کاملاً استفاده نمایند و در تمام سطوح ، دروس کلاسیک