#دوشنبه_های_بصیرتی
👈 راهكارهای كسب و ارتقای بصیرت 👉
1️⃣ تقویت اعتقادات و باورهای دینی
2️⃣ تشخیص صحیح و دقیق حق و باطل (قسمت دوم)
پدیدههای اجتماعی تکعاملی نیست؛ بلكه معمولاً دهها و گاهی صدها عامل موجب رخ دادن پدیدهای میشود. در اینجا هم نمیتوان توقع داشت كه در پاسخ این پرسش، پاسخی داده شود كه عامل مشخصی را علت حقیقی این فتنهها معرفی كند.
قطعاً دهها و صدها عامل مختلف هستند که زمینه را برای وقوع فتنه فراهم میکنند. اما میتوان برخی عوامل مهم دراینزمینه را برشمرد و دستهبندی کرد و با استفاده از آنها، خطوط کلیای برای زندگی خود و حوادثی كه در پیش رو داریم، ترسیم کرد و به وظایف آیندة خویش آگاه شد.
اینگونه مباحث، یعنی چگونگی تحلیل پدیدههای اجتماعی، مربوط به حوزة علوم اجتماعی است كه متأسفانه، انگیزه برای تحقیق در اینگونه مسائل خیلی کمتر از مسائل طبیعی است و شمار بسیار اندكی از افراد دانشمند حاضرند كه برای تبیین صحیح یك پدیدة اجتماعی، عمر خود را صرف کنند.
یکی از خدمتهایی که انبیا و اولیای الهی به بشریت کردهاند، این است که این مسائلِ مورد نیاز بشر را، كه خود بشر انگیزة كمتری برای تحقیق در آنها دارد، مطرح کرده، سرنخهایی را نشان دادهاند تا اگر کسانی به دنبال جستوجو در این زمینهاند، بتوانند از این فرمایشها استفاده کنند و علل و عوامل پدیدههای اجتماعی سرنوشتساز را دریابند.
در اهمیت این مسئله همان بس، كه اگر حوادث پس از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آله به گونة دیگری رخ میداد و به فرمایش پیامبرصلی الله علیه و آله در غدیر، زمانی كه دست علی علیه السلام را بلند كرد و فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلیٌ مَوْلاه؛ «هركس من مولای اویم پس علی مولای اوست»، عمل میشد، وضعیت كاملاً دگرگون میشد؛ اسلام بهسرعت گسترش مییافت، بسیاری از ملل دنیا از بركت اسلام
استفاده میكردند، از گناه و فساد بهشدت کاسته میشد و انحرافات به حداقل میرسید؛ اما با فتنهای که رخ داد، این امر میسّر نشد. در اینجاست كه باید علت وقوع این فتنهها را شناخت تا اگر موارد مشابهی در زمان حاضر به وجود آمد، جلوی فتنه گرفته شود.
امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه به بحث فتنه پرداختهاند كه فهم راز و رمزهای كلام ایشان، دقت زیادی میطلبد. درصورت إعمال چنین دقت نظری، میتوان از این فرمایشها برای زندگی خود استفاده كرد و از مفاسد و فتنههایی که در هر زمانی ممکن است رخ دهد، جلوگیری كرد. ایشان در بخشی از سخنان خود تصریح فرمودهاند:
إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَأَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا كِتَابُ اللَّهِ وَیَتَوَلَّی عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَی غَیْرِ دِینِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَی الْمُرْتَادِینَ وَلَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ وَلَكِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَمِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَی أَوْلِیَائِهِ وَیَنْجُو الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنی؛(سید رضی، نهج البلاغه، خطبة 50.)
همانا آغاز پدید آمدن فتنهها، هواپرستی و بدعتگذاری در احكام آسمانی است؛ نوآوریهایی كه قرآن با آن مخالف است، و گروهی بر گروه دیگر سلطه و ولایت یابند كه برخلاف دین خداست.
پس اگر باطل با حق مخلوط نمیشد، بر طالبان حق پوشیده نمیماند و اگر حق از باطل جدا و خالص میگشت، زبان دشمنان قطع میگردید؛ اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل را میگیرند و بههم میآمیزند؛ آنجاست كه شیطان بر دوستان خود چیره میگردد، و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت.
درنتیجه، در هرجا فتنهای رخ میدهد، شاهد درهم تنیده شدن مسائل، ایجاد ابهامها و درهم آمیختن حق و باطل خواهیم بود. دراینصورت، تشخیص راه صحیح از غیرصحیح دشوار خواهد شد و حتی ممكن است افراد هوشیار و زیرک هم فریب خورند. اگر وضع همینگونه پیش رود، امکان دارد كار بدانجا كشیده شود كه عدهای را به فساد کشاند، خونها ریخته شود و ظلمها بشود، و كسانی بدون آنكه بخواهند به این سمت کشیده شوند؛ اما اگر عوامل ایجاد فتنه در جامعه، از قبل مشخص باشد، افراد بصیر در دام آن فتنه گرفتار نخواهند شد.
در این فرمایش علی علیه السلام ، دو عامل را منشأ پیدایش فتنه دانستهاند كه توجه بدانها زمینة آگاهی و بصیرت را فراهم میسازد. عامل شناختی و عامل احساسی ـ عاطفی.
به
#ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9