🤲 وَ اَحاطَتْ هَواجِسُهُ بِقَلْبى؛ الهام شيطان قلبم را احاطه كرده است. 💫 خداى متعال با بيان آيات: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ * وَأَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ»؛ اى فرزندان آدم! آيا با شما پيمان نبستم كه از شيطان اطاعت نكنيد، زيرا او دشمن آشكارتان است و اين‌كه تنها مرا بپرستيد، اين است راه مستقيم؟ ✓ هم هدف را روشن فرمود ✓ هم راهكار رسيدن به آن را ✓ و هم‌چنین دشمن و راه دشمنى‏‌اش را معیّن کرد. ☝️هدف، ست و اين بندگى همان «صراط مستقيم» 👈 و راهكارش است. 🚫دشمن، است 👈و راهكارش از خداوند. شيطان مى‏‌خواهد خودش را اطاعت كنيم، 💫 اما خداوند ما را از آن نهى مى‏‌فرمايد: «أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ». اين‏جا منظور از عبوديت، است، چون به معناى هم مى‏‌آيد. معناى اوليه‏‌اش همان سزاوار پرستيدن است که اين پرستش از طريق ظهور مى‏‌كند. ❓واژگان «عبوديت» و «اطاعت»، عام و خاص مطلق هستند؛ ❗️یعنی هر عبوديتى، اطاعت لازم دارد، اما هر ، نيست. مقصود آن است كه 👈 انسان بخواهد در برابر حق‌تعالی اظهار و كند. 🔷 گفته شد انسان‏‌ها سه دسته‏‌اند: 🔹 يا از 🔹 يا 🔹 و يا از آنان‌كه در مسير بندگى‌اند، ولى گاهى هم مى‏‌كنند. ☝️حال بايد ببينيم از كدام دسته‌ایم كه هر يک راهكارها و آثارى دارند. آيا مى‏‌توانيم ـ ان‏ شاءاللّه ـ از شويم يا از ميانه يا نعوذ بالله از هستيم؟ ╔════════════════╗ ╚══════════════