انا بیت الغربه ، انا بیت الوحشه ، انا بیت الدود یعنى منم خانه غربت ، منم خانه وحشت ، منم خانه کرم ( کافى ج ۳ ۲۴۲ باب ما ینطق به موضع القبر . . . . . ص : ۲۴۱ ) در واقع « قبر » همان « برزخ » است . و برزخ ، عالم بین دنیا و آخرت است که انسان از هنگام مرگ تا نفخ صور در آن قرار دارد ، منظور از قبر ، همین قبر ظاهرى نیست که ما مى‌بینیم ، زیرا این قبر که جسم ما را در خود جاى مى‌دهد ، پس از چندى مى‌پوسد ، بلکه منظور از قبر ، باطن آن است که تا قیامت پا بر جاست و در روایات ما ، از آن به باغى از باغ‌هاى بهشت یا چاهى از چاههاى جهنم تعبیر مى‌کنند . امام صادق ( ع ) فرمود : برزخ همان قبر ( در اصطلاح قرآن ) است : البرزخ هو القبر وهو الثّواب و العقاب بین الدّنیا و الآخره والدّلیل على ذلک قول العالم : « والله ما نخاف علیکم إلاّ البرزخ » ( نور الثقلین . ۵۵۳ / ۳ ) امام صادق ( ع ) جهان برزخ را فاصله میان زمان مردن تا زمان قیام قیامت معرفى کرده است . عمر بن یزید از آن حضرت ( ع ) پرسید : برزخ چیست ؟ آن حضرت فرمود : H « القبر منذ حین موته إلى یوم القیامه » E ۱ [ از هنگام مرگ آدمى وارد برزخ مى گردد خواه او را در زمین دفن کنند یا وى را با آتش بسوزانند یا غذاى درندگان شود یا در دریا غرق گردد . ] واین منزل نیز عقبات دشوارى را دارد : عقبه اول ، وحشت قبر است ، روایت شده است : قبرى را مى‌کندند ، پیامبر اکرم ( ص ) با شتاب به سوى آن رفتند و به شدت گریستند به حدى که خاک از اشک ایشان تر شد و به یاران خود فرمودند : « إِخْوَانِى لِمِثْلِ هَذَا فَأَعِدُّوا » « برادران من ! براى همانند آن مهیا شوید » . مستدرک الوسائل ، ج ۲ ، ص ۴۶۵ درکتاب من لایحضره الفقیه توصیه شده است که میت را بلافاصله و با سرعت به درون قبر نگذارید و قبل از دفن ، مدتى او را در کنار قبرش نگاه دارید تا استعداد دخول را بگیردو . . . و در هنگام دفن بر او تلقین بخوانید و در شب دفن او ، نماز شب اول قبر بخوانید ، این توصیه ها براى کم شدن وحشت و اضطراب او و فشار قبر است . عقبه دوم ، فشار قبر است - فشار قبر ، قابل وصف نبوده و حقیقت آن براى ما روشن نیست . از مجموع روایات استفاده مى شود که فشار قبر تابع گناهان است . و میزان و مدت آن نیز تابع میزان گناهان است . به همین جهت اختصاص به کفار و مشرکین و جنایتکاران ندارد بلکه مؤمنان و نیکان نیز به اندازه گناهان که از آنها سر زده ممکن است گرفتار فشار قبر شوند . فشار قبر براى چنین مؤمنینى سبب مى شود که کفاره گناهان خود را در برزخ تحمل کنند تا در قیامت پاک باشند ولى براى جنایتکاران و کفار در قیامت عذابى سخت تر در انتظار شان است به کلامى از امیر المؤمنین به عنوان پیام مردگان توجه کنید : حال اگر چه آثارشان نابود ، و اخبارشان فراموش شده ، امّا چشم‌هاى عبرت بین ، آنها را مى‌نگرد ، و گوش جان اخبارشان را مى‌شنود ، که با زبان دیگرىَ با ما حرف مى‌زنند و مى‌گویند : چهره‌هاى زیبا پژمرده و بدن‌هاى ناز پرورده پوسیده شد ، و بر اندام خود لباس کهنگى پوشانده‌ایم ، و تنگى قبر ما را در فشار گرفته ، وحشت و ترس را از یکدیگر به ارث برده‌ایم ، خانه‌هاى خاموش قبر بر ما فرو ریخته ، و زیبایى‌هاى اندام ما را نابود ، و نشانه‌هاى چهره‌هاى ما را دگرگون کرده است . اقامت ما در این خانه‌هاى وحشت‌زا طولانى است ، نه از مشکلات رهایى یافته ، و نه از تنگى قبر گشایشى فراهم شد ( نهج البلاغه - ترجمه دشتى ۴۵۱ ۳ پیام مردگان ! . . . . . ص : ۴۵۱ ) عقبه سوم سؤال منکر و نکیر : از عقبه‌هاى بس خطرناک قبر است که کسى را از آنها گریزى نیست مگر اینکه ایمان و عمل صالح را پیش از خود فرستاده باشد . سؤال منکر و نکیر ، نیز پرسش از حقیقت و باطن اعتقادات و اعمال ما است . امام صادق ( ع ) مى‌فرمایند : « یَجِىءُ الْمَلَکَانِ مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ إِلَى الْمَیِّتِ حِینَ یُدْفَنُ . . . « دو فرشته منکر و نکیر نزد میت در هنگامى که دفن مى‌شود ، مى‌آیند در حالى که صداى آنها همانند رعد ، بلند . . . سپس ، از میت مى‌پرسند : پروردگار تو کیست ؟ دین تو چیست ؟ . . . اگر او مؤمن باشد ، مى‌گوید : الله پرودگار من است و اسلام دین من . . . . و براى او ، درى به سوى بهشت باز مى‌کنند و او جایگاهش را مى‌بیند . اما اگر او کافر باشد ، بر او وارد مى‌شوند در حالى که شیطان ، مانند دودى در کنار او نشسته است . از او مى‌پرسند : پرودگار تو کیست و دین تو چیست ؟ . . . وچشمان او را به سوى آتش مى‌گشایند ، و او جایگاه خود را در آن مى‌بیند » . کافى ، ج ۳ ، ص. ۲۳۶ . ۱۷۳ مرحله بعد حشر انسان ها در روز قیامت است که 50 موقف دارد که هر موقف آن 1000 سال طول می کشد که میزان و صراط و بهشت و جهنم یکی از آنها است. https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0