💥مقام سوم در آن چند فصلست ‏ الف) «ریا» در این مقام از مقامات دیگر بیشتر و شایعتر است، زیرا که ما مردم، نوعا اهل آن دو مقام نیستیم، از همین جهت، شیطان از آن طریق وارد بر ما نمی شود.  چون نوع مردم دارای بهشت جسمانی اعمالی هستند، و از طریق اعمال حسنه و ترک اعمال سیّئه دارای مقامات اخروی می شوند، شیطان از همین راه وارد شده، ریشه ریا را در اعمال آنها آبیاری می کند تا شاخ و برگ پیدا کرده، حسنات آنها را مبدل به سیّئات کرده، آنها را از طریق مناسک و عبادات وارد جهنم می کند، و چیزهایی را که با آن می خواهند تهیه تعمیر آخرت کنند اسباب تخریب آن می نماید.! ب) دقت امر ریا: شخص ریا کار خودش هم ملتفت نیست که ریا در اعمال او رخنه کرده و اعمالش ریایی و ناچیز است. خودش گمان می کند کارهایش برای خداست، ولی برای شیطان است. ج) دعوت به اخلاص: آدم اگر دید شیطان با او سر و کار دارد، بداند که کارهایش از روی اخلاص نیست و برای حق تعالی نیست. چون اگر مخلص هست،برطبق حدیث، پس چرا چشمه های حکمت از قلبش به زبان جاری نشده، با اینکه چهل «سال» است به خیال خود قربة إلی الله عمل می کند، پس بداند که اعمالش برای خدا نیست و خودش هم ملتفت نیست و درد بی درمان همین جاست.‏ د) بیان حدیث علوی: ختم کلام با حدیثی از امام صادق علیه السلام ازامیرالمومنین علی علیه السلام‌ : «سه نشانه است برای ریا کار: بهجت و نشاط دارد وقتی که ببیند مردم را، و کسالت پیدا می کند وقتی تنها است، و دوست دارد که ثنا کرده شود در جمیع امورش.» ✨‏‏«سمعه»، عبارت است از رساندن خصال خودبه گوش مردم، برای جلب قلوب و اشتهار، که این رذیله هم از شجره خبیثه ریا هست، و از این سبب آن را با ریا در یک باب ذکر کرده و به ذکر هر یک جداگانه پرداخته نمی شود پایان حدیث۲