هدایت شده از کانال دانش آموختگان مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها
🌱عنوان آیه: 3خصوصیت انسان را جهنمی وبه پرتگاه حیوانیت وغفلت میرساند🌱 اعراف 179 وَ لَقَد ذَرَأنا لِجَهنَّم کَثِیراً مِنَ الجِنِّ و الإنسِ.... 1⃣قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها⬅️ براى آنها قلوبى هست كه با آن قلوب چيزى نمیفهمند، يعنى با اينكه قلب حاكم و مركز حواسّ و قواى مدركه است ولى قلب آنها درك و فهمى نداشته و خير و صلاح خودشان را تشخيص نمیدهندو در اين صورت حقيقت انسانيّت و ملكوتى بودن از او سلب شده، و از مصاديق شياطين خواهد بود 2⃣ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ ⬅️چشمهاى ظاهرى دارند، ولى بينايى كه حقايق و مصالح و واقعيّتها را به بينند، نداشته و از ديدن خير و حقّ محروم هستند تا جایی که معجزه را حمل بسحر ميكنند، انبياء را كذّاب ميپندارند یارب، این پرده پندار كه در ديده ماست بازكن تا که ببينم همه عالم نور است 3⃣ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ⬅️قوّه شنوايى دارند ولى تنها صداهاى ظاهرى و أصوات را میشنوند و مواعظ و نصايح در او تأثير ندارد [۱] 💢 شیخ رجبعلی خیاط : رفقا ! دعا کنید که خداوند ، از کری و کوری نجاتتان دهد . تا انسان غیر خدا را می خواهد ، هم کَر است و هم کور [۲] 🍂علت تشبيه آنها به أَنعام (چهارپايان) شايد اين باشد كه آنها تنها به خواب و خور و شهوت جنسى میپردازند 🌺عبدالله بن سنان میگوید از امام صادق(ع) پرسیدم ملائک افضلند یا بنی آدم ازامیرالمومنین روایتی را ذکر نمودند إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلْتَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم [۳] 💦در آخرآیه میفرماید أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ قفل غفلت=> بر دربِ قلبِ روح زده شده و مُهر شده پرده غفلت=> بروى چشم روح افتاده و بسته شده پنبه غفلت=> گوش آنها را پر كرده 🌾شهید آیت الله دستغیب فرمودند: برگشت همه بدبختی ها به غفلت است؛ چشم بصیرت که کور می شود و گوش باطن که از شنیدن حقایق باز می ماند، و دل که از درک واقعیات عاجز می ماند تا به جائی که از چهارپایان پست تر می گردد، همه در اثر غفلت است [۴] 📚پی نوشت: 1) تفسیر نمونه 2) کیمیای سعادت ص 178 3) بحارالانوار ج 57 ص 299 4) کتاب باران فیض ص 26 https://eitaa.com/tafsirnab