فرضیه دوم در نقطه مقابل، گفته میشود: نه آقا، حکومت چیست؛ حضرت میدانست که نمیتواند حکومت تشکیل دهد؛ بلکه اصلا آمد تا کشته و شهید شود! این حرف هم مدتی بر سر زبانها خیلی شایع بود! گفت:چون با ماندن نمیشود کاری کرد پس برویم با شهید شدن کاری بکنیم! این حرف را هم، ما در اسناد و مدارک اسلامی نداریم که برو خودت را به کام کشته شدن بینداز. ما چنین چیزی نداریم. شهادتی را که ما در شرع مقدس میشناسیم و در روایات و آیات از آن نشان میبینیم ، معنایش این است که انسان به دنبال هدف مقدسی که واجب یا راجح است،برود و در آن راه،تن به کشتن هم بدهد،این،آن شهادت صحیح اسلامی است. پس به طور خلاصه،نه میتوانیم بگوییم که حضرت قیام کرد برای"تشکیل حکومت" و هدفش تشکیل حکومت بود، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای "شهید شدن" قیام کرد. چیز دیگری است. کسانی که گفته اند 《هدف حکومت بود》 ، یا《هدف ، شهادت بود》 ، میان هدف و نتیجه ، خلط کرده اند. نخیر؛ هدف، اینها نبود. امام حسین (ع) ، هدف دیگری داشت؛ منتها رسیدن به آن هدف دیگر ، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از دو نتیجه را داشت:《حکومت》، یا 《شهادت》 . البته حضرت برای هر دو آمادگی داشت . هم مقدمات حکومت را آماده کرده بود و میکرد؛ هم مقدمات شهادت را آماده کرد و میکرد. هر کدام هم میشد، درست بود و ایرادی نداشت ؛ اما هیچ کدام هدف نبود،بلکه دو نتیجه بود. هدف چیز دیگری است. ------------------------------------ 🔺آیت الله سید علی خامنه ای 📎 این کتاب گزیده ای از 4 سخنرانی مقام معظم رهبری است که با خواندن این کتاب درمی یابیم که "حسین علیه السلام چه می خواست بگوید" و هدف قیام اباعبدالله چه بود و تکلیف مسلمانان چیست. ✔️ در ایام محرم الحرام هر روز بخشی از این اثر ارزشمند در منتشر می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/1640759297Cd60b86bf75