🤌الگوی اسلام برای کنترل گرانی در بازار وجوه و فرضیه‌های مختلفی در این موضوع متصور است و برای هر کدام دلیلی بیان شده است: الف) قيمت‌گذاري در شرايط طبيعي؛ به‌طورکلی قیمت‌گذاری کالاها در حالت عادی بازار از نظر اسلام نهی شده است.  ب) قيمت‌گذاري در شرايط خاص مانند اجحاف و احتکار؛ ممنوعیت قیمت‌گذاری مشروط و مقید به شرایطی است که در صورت تحقق آنها، حکم دیگری بر موضوع اطلاق می‌شود.  کنترل قیمت‌ها در سیره اهل‌بیت‌(ع) در منابع روایی و تاریخی، گزارش‌های متعددی از نظارت پیامبر اکرم (ص) بر بازار وجود دارد. ایشان علاوه‌بر تنظیم روابط اقتصادی و اخلاق اقتصادی، بر بازار نظارت مستقیم داشت.(وسائل الشيعة؛ ج‏17؛ ص282). متخلفان را به مجازات می‌رساند و تاجران را ملزم به رعایت قوانین می‌کرد. (همان، ص 386). حضرت، کسانی را مأمور نظارت بر امر خريد و فروش صحيح و عادلانه بازار مكّه نمود.(نظام الحكومة النبوية، ج 1، ص 285؛ الاستيعاب، ج ‏2، ص 621).  امیرالمومنین، هر روز صبح تازیانه بر دوش در تک تک بازارهای کوفه می‌گشت و بازاریان را نصیحت می‌کرد: «با آسانگیری(بر مردم) به برکت روی‌آورید؛ خود را به خریداران نزدیک(و ایشان را جذب) کنید؛ با مُدارا زینت یابید؛ از سوگندخوری بپرهیزید؛ از ناراستی دوری کنید؛ از ستم‌ورزی کناره‌گیرید؛ دادِ ستمدیدگان را بدهید؛ به ربا نزدیک نشوید؛ پیمانه و ترازو را تمام دهید؛ از مردم کالاهاشان را مکاهید(کم فروشی نکنید) و در زمین به تبهکاری مپویید»(وسائل الشيعة؛ ج‏17؛ ص383). علی‌(ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند: «كالا را به هر قيمتى كه مى خواهند مى فروشند كه اين سودجويى و گرانفروشى براى همه افراد جامعه زيانبار و عيب بزرگى بر زمامدار است... بايد داد و ستد با سهولت و با موازين عدل و انصاف و نرخ‌هايى كه به هر دو گروه فروشنده و خريدار اجحاف وارد نمى كند، باشد(نهج‌البلاغه؛ نامه53).» تأمل در این فراز نورانی نشان می‌دهد حاکم شرع باید قیمت را در تحت نظر بگیرد. عضویت در کانال ایتا، سروش، روبیکا و تلگرام👇 @bidari_dar_sabkezendegi