از خداوند درخواست کردیم قاتل را به ما معرفی کند ولی خداوند ما را امر به کشتن گاوی میکند؟! و به این نحو فرمان الهی را به تمسخر گرفتند.
«وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قالُوا أَ تَتَّخِذُنا هُزُواً قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلين»[۵]
«و هنگامى كه موسى به قوم خود گفت: خدا به شما فرمان مىدهد كه ماده گاوى را سر ببريد گفتند آيا ما را به ريشخند مىگيرى گفت پناه مىبرم به خدا كه [مبادا] از جاهلان باشم»
وقتی حقیقت امری برایمان واضح است به دنبال فرار از تصمیمگیری نباشیم و مانند بنیاسرائیل رفتار نکنیم. آنان زمانی که تصمیم به ذبح گاو گرفتند قادر به تصمیمگیری سریع نبودند و از خداوند راجع به رنگ و سن گاوی که باید ذبح شود سؤال کردند و با وجود این سؤالات در نهایت گفتند امر بر ما مشتبه شده و نمیدانیم چه گاوی را باید ذبح کنیم.
«…إِنَّ الْبَقَرَ تَشابَهَ عَلَيْنا وَ إِنَّا إِنْ شاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُون»[۶]
«…[چگونگى] اين ماده گاو بر ما مشتبه شده و[لى با توضيحات بيشتر تو] ما ان شاء الله حتماً هدايت خواهيم شد»
تصمیم گیری نابجا= ابتلا به غم
هر زمان باید تصمیم مربوط به آن زمان را اتخاذ کرد یکی از عوامل عدم نشاط تصمیم نگرفتن به موقع و صحیح است.
در حکمت ۱۱۴ نهجالبلاغه آمده:
«مَنْ نَاهَزَ الْفُرْصَةَ أَمِنَ الْغُصَّةَ»
«کسی که فرصت را غنیمت شمرد از غم و غصه مصون میماند»
توبه، مصداقی از مهارت تصمیمگیری است
توبه مصداقی از مهارت تصمیمگیری است، تمام افراد هنگام مرگ قصد توبه و بازگشت دارند اما آن لحظه امکان توبه نیست، تنها کسانی توفیق توبه را دارند که در طول زندگی و زمانی درست از آن استفاده کنند.
در حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه فردی از امیرالمؤمنین علیهالسلام درخواست موعظه میکند حضرت میفرمایند:
« لَا تَكُنْ مِمَّنْ … وَ إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ وَ سَوَّفَ التَّوْبَةَ »
«از کسانی مباش که چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تأخير اندازد»
حضرت به او نمیفرمایند چنین و چنان باش بلکه میفرمایند این چنین مباش. یکی از این افراد کسانی هستند که قادر به تصمیمگیری صحیح نیستند و کارها را از زمان خود به تأخیر میاندازند.