⚡️آشنایی بیشتر با نظریه فقهی کرسی
👌یکی از اَبَر نظریه های مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی، نظریه فقهی کرسی است. نظریه فقهی کرسی شامل پاسخ به دو پرسش ۱- خداوند چند مکان را خلق کرده است؟ و ۲- ویژگی های هر مکان کدام است؟ می باشد. (روش تحقیق و استنباط در این نظریه، قواعد اصولی فقه البیان است! )
👌
مبتنی بر جمع بندی ارایه شده در نظریه فقهی کرسی، در مجموع خداوند سه عالم انوار، عرش و کرسی را خلق کرده است و منطقه بسیار بزرگ آسمان های هفت گانه و زمین های هفت گانه در منطقه کرسی قرار دارد. از نظر علم خطاناپذیر وحی، عالم انوار محاط بر عالم عرش است. عالم عرش هم بر عالم کرسی محاط است و عالم کرسی هم بر آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه محاط است. (جانمایی مطرح شده برای زمین در آیات و روایات با جانمایی معیوب نظریه معیوب و ظنی منظومه شمسی مقایسه می شود.)
👌در نظریه فقهی کرسی در قالب هفت نظریه ۱- نظریه فقهی رفیع (شرح احوالات و اشیاء آسمان اول)، ۲- نظریه فقهی قیدوم (شرح احوالات و اشیاء آسمان دوم)، ۳- نظریه فقهی ماروم (شرح احوالات و اشیاء آسمان سوم)، ۴- نظریه فقهی ارفلون (شرح احوالات و اشیاء آسمان چهارم)، ۵- نظریه فقهی هیعون (شرح احوالات و اشیاء آسمان پنجم)، ۶- نظریه فقهی عروس(شرح احوالات و اشیاء آسمان ششم)، ۷- نظریه فقهی عجماء (شرح احوالات و اشیاء آسمان هفتم) ویژگی های فیزیکی و کارکردی آسمان های هفت گانه بر اساس گزارشات وحی تشریح می شود.
👌محاسبات نجومی مصطلح در ذیل نظریه فقهی رفیع و به تفکیک ستاره های پنج گانه موجود در آسمان اول تبیین می شود. مفهوم اصلی علم نجوم، کشف موقعیت های نجومی در برج های مختلف -به عنوان- علامت تشخیصیه برای تنزیل های خاص و عام است. همچنین در نظریه فقهی کرسی، گزارش های تفصیلی مبتنی بر درایه از عالم انوار و عالم عرش ارائه می گردد.
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین محتوای مطرح در نظریه فقهی کرسی - یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - قم
https://eitaa.com/bidari_dar_sabkezendegi