🔶🔹
علم، شبهعلم، جهل؛ حق با کیست؟
یکی از مفاهیمی که از ایام کرونا توسط
گروهی که اتکا به پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی داشتند در کشور باب شد،
«شبهعلم» است.
✴️ شبهعلم هر چند این روزها کمتر استفاده میشود اما کماکان در
کاربرد همان ایام بهکار میرود:
عملیات روانی برای از میدان بیرون راندن منتقد
هر چند قبلا در نشست علمی دانشگاه کاشان و در جمع اساتید و دانشجویان گرامی این دانشگاه (
لینک)، تفصیلاً
مسألهی علم، موضع صحیح علم، روشهای علمی،
جهل و
مواضع جهل و سپس
نسبتشناسی ساینس با جهل را تشریح کردم اما جای دارد به مناسبت این قبیل متون (تصویر) مجدداً مطالبی تکرار شود:
1⃣ علم چیست؟
2⃣ آیا صرف ترجمهی ساینسِ لیبرالی به علم قرآنی، همه چیز حل میشود؟!
💠
هر دانشی دارای مبانی، جهانبینی و جهتگیری ارزشی است.
🔴
اساسا دانشی که گزارههای بنیادیناش با حق و توحید در تعارض باشد، علم نیست. پس چیست؟!
⬅️ بر خلاف تصور عامه،
جهل به معنای نادانی نیست بلکه
اشاره به «بدآگاهی» دارد.
لذا
جاهل، نادان نیست بلکه کسی است که فهمش با آگاهی غلط استحاله شده.
⭕️
بدترین نوع جهل، آن است که فرد با دانش غلط از مسیر حق و توحید فاصله بگیرد.
به سرنوشت امثال
استفان هاوکینگ بنگرید و تدبر کنید. مشهورترین
ساینتیستهایی که هر چه دانششان بیشتر شد،
کفرشان به خدا و ظلمشان به مردم فزونی یافت.
لذا نویسندهی فوق که با شنیدن «
سیرهی نبوی» فریاد
وا علمایش بلند میشود و نگران است گرد شبه علم اسلامی! بر دامان مقدس هاریسون! بنشیند، جاهلی بیش نیست که اندر خم یک کوچهی مبانی، مانده است.
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel