🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
✅ تبلیغ از نظر لغوی: رساندن پیام به حس، عقل و قلب است.
✅ تبلیغ در اصطلاح : هدایت و دعوت و ارشاد است و غیر مادی است.
ضرورت بحث تبلیغ
1⃣ دلیل عقلی :
اساساً مکتبی که حق است نسبت به آموزه های حق حتماً باید تلاش کند. اگر من تو ترویج حق ساکت باشم در بسط باطل کمک کرده ام.
2⃣ دلیل نقلی :
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا
(پيامبران پيشين) كسانی بودند كه تبليغ رسالت های الهی می كردند و (تنها) از او می ترسيدند و از هيچ كس جز خدا واهمه نداشتند، و همين بس كه خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آنها) است.
سوره: 33 . احزاب آیه: 39
نمک نمی تواند شیرین باشد ذات نمک شور است.
✳ یکی از خصلت های اهل حق هم این است که یقیین پیدا می کنند، نه هر یقیینی حق است ولی هر حقی یقیین آور است.
حق را اگر ترویج بدهی حقی و اگر حق را ترویج ندهی باطل هستی.
علل اربعه برای فهم تبلیغ :
1⃣ علت غایی : غایت تبلیغ بلاغ مبین، کار پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم بلاغ مبین بود. مبین به معنی آشکار کننده و مبین از جدایی حق از باطل می آید یعنی حق مطلب باید رعایت شود، بلاغ از جنس پیام است. ⬅ هدف و نتیجه ◀ 1- رساندن پیام حق به گوش، عقل و دل مردم
2⃣ علت فاعلی : انگیزه تبلیغ ◀ انرژی اولیه برای شروع حرکت، باطل مثل شهوت، مقام، شهرت، منیّت...
حق : حتماً باید انگیزه حق باشد، رفع تکلیف، ایمان و محبت.
3⃣ علت مادی : گیرنده یا عالم است و یا جاهل. عالم : تبلیغ از جنبه موعظه و تذکر می شود.
جاهل : ساده : نمی داند و می داند که نمی داند، باب فهم را باز می گذارد.تبلیغ از جنبه جدال احسن می شود. جاهل ساده یا اهل دل است که با چند مطلب و مثال می پذیرد و یا جاهل ساده اهل عقل است، که باید عقلاً به او آموزش دهیم.
جاهل مرکب : کسی است که نمی داند و نمی داند که نمی داند، باب فهم را به شدت می بندد.
ما سه نوع مخاطب داریم 1)عالم، با موعظه 2)جاهل ساده، با موعظه 3) جاهل اهل عقل، جدال احسن
✅ پس تبلیغ بر اساس نوع گیرنده متفاوت می شود. گاهی با موعظه و دلی و گاهی با جدال احسن است.
فرستنده (مبلغ) خصلت هایی که یک مبلغ باید داشته باشد.
پیام : هر چه قدر پیام درجه حق بودنش بیشتر باشد مثل پیکانی است که نوکش تیزتر است و با سرعت بیشتری در گوش و عقل و جان طرف می نشیند.
درجه حق : یعنی هر چه بیشتر با قرآن و روایات منطبق تر باشد درجه حقش بیشتر است.
4⃣ علت صوری (صورت قضیه) : اصول و روشها :
اصول : در تبلیغ یک سری اصول ها وجود دارد فارغ از زمان و مکان که روح حاکم بر تبلیغ است.
روش : پیاده کردن همان اصول در زمان و مکان، به شیوه خاص خودش.
📚 تبلیغ - استاد مطهری (ره)
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻