یم عرض کرد این مقام الهی به ذریه من نیز عنایت کن، خداوند فرمود این منصب به گنه کاران نمی رسد مختص به معصومین است.
در اینجا نفرموده است: «و یجعلونک الناس اماما، مردم تو را امام قرار می دهند.» در ثانی اگر وکالت مردمی بود چرا ایشان برای ذریه اش از خدا درخواست می کند؟ علاوه بر آن در سوره ص آیه 26، خداوند خطاب به حضرت داوود(ع) می فرماید: «انا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالحق و لاتتبع الهوی...؛ ما تو را جانشین خودمان در زمین قرار دادیم در میان مردم به حق حکم کن واز هوای نفس خود پیروی نکن» این آیات تصریح دارند که پیامبرانی از جانب خدا به امامت بر جامعه و حکومت نصب شده اند و این که امامت الهی است و منصوب از جانب خدا رابعا طبق فرمایش شما که می فرمایید آیه اطیعوالله و اطیعوالرسول در مدینه نازل شده است نه در مکه بهترین دلیل بر مدعای ماست زیرا پیامبر در مدینه حکومت تشکیل داد نه در مکه؛ پس آیه ناظر به اطاعت از احکام حکومت نیز هست نه منحصر در احکام فردی.
عابدینی در ادامه ضمن پذیرش الهی بودن حکومت حضرت ابراهیم و داوود علیهماالسلام اظهار داشت: بله در این جا قبول دارم که حکومتشان الهی بوده و به نصب خداوند ولی درباره پیامبر(ص) خودمان باید دلیل بیاورید ما درباره الهی بودن حکومت پیامبر(ص) خودمان هیچ دلیلی نداریم. اصلا قبل از این که پیامبر(ص) به مدینه بروند مردم نماز جمعه می خواندند و آیه «فاسعوا الی ذکر الله» نیز ارشادی است مردم در حالی که پیامبر(ص) نماز جمعه می خواند برای خرید و تجارت می رفتند و قرآن از آنها گلایه می کند معلوم می شود که امر فاسعوا وجوب ندارد فقها نیز به وجوب عینی نماز جمعه فتوی نداده اند. امام خمینی نیز آن را واجب تخییری می دانست. دستورات خدا ارشادی است ما نباید مردم را به زور به عقیده ای وادار کنیم باید زمینه را فراهم کنیم مردم را رشد بدهیم. اگر مردم رشد کنند خودشان می فهمند علی علیه السلام بهتر از دیگران است نیازی به نصب و تعیین ندارد این وظیفه من و شماست که مردم را روشن کنیم و رشد بدهیم تا خودشان با عقل خودشان برسند.
در ادامه روانبخش خطاب به عابدینی گفت: اولا به هر حال پس پذیرفتید که حکومت الهی و دینی داریم و خداوند آن را به حضرت ابراهیم و داوود علیهما السلام داده است. ثانیا مگر می شود خداوند مقام امامت و ولایت و حکومت را به حضرت داوود و ابراهیم بدهد ولی آن را پیامبر اسلام که گل سر سبد خلقت و همه پیامبران است ندهد؟
ثالثا حضرت ابراهیم برای ذریه اش هم تقاضا کرد و خداوند پاسخ داد که به ذریه گنهکار شما نمی دهم بی تردید پیامبر اسلام از ذریه ابراهیم است و ظالم و گنهکار هم نیست پس خداوند به ایشان هم داده است. رابعا چگونه است که وقتی خداوند به حضرت داوود می فرماید: «فاحکم بین الناس میان مردم حکم کنید»، از آن حکومت الهی استفاده می شود ولی وقتی به پیامبر اسلام می فرماید: «فاحکم بین الناس بما ارک اللهٰ، میان مردم حکم کنید به آن چه که خدا به شما نشان داده است» حکومت استفاده نمی شود؟!
خامسا آیه انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا... دلالت صریح دارد که همان گونه که خداوند بر شما حق ولایت و سرپرستی دارد پیامبر و امام معصوم نیز بر شما ولایت دارند و حق حاکمیت دارند نه تنها حق دارند بلکه با «انما» بر حصر ولایت آنها تاکید می کند و این که آنها حق دارند و دیگران یعنی اهل حل و عقد یا مردم این حق را ندارند. پس در این آیه می فرماید آنها سرپرست شما هستند و در آیه دیگر می فرماید از آنها اطاعت کنید و این یعنی حکومت دینی و الهی.
سادسا اگر شما می فرمایید مردم باید به رشد برسند تا خودشان انتخاب کنند پس چرا پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر خم، علی علیهالسلام را منصوب کرد؟ چرا نگذاشت مردم به رشد برسند و خودشان انتخاب کنند؟ براستی مردم به رشد رسیدند و علی علیه السلام را انتخاب کردند یا ابی بکر و عمر و عثمان را انتخاب کردند؟!
بر فرض بفرمایید که مردم باید رشد کنند و خودشان انتخاب کنند و بتوانند میان علی علیه السلام و ابی بکر انتخاب کنند ولی مردم چطور میان علی بن جعفر عریضی 90 ساله که در مسجد النبی(ص) صاحب کرسی تدریس بود و صدها شاگرد داشت و حضرت جوادالائمه(ع) که کودک 8 ساله بود، بتوانند امام جواد را انتخاب کنند؟ چطور میان جعفر عموی امام زمان که مدعی امامت شد و حضرت مهدی(عج) 5 ساله که کودکی بود امام را بشناسند و او را انتخاب کنند؟ ظاهرا بر مبنای نظر شما که ملاک را در ولایت پیامبر(ص) و امام معصوم را وکالت می دانید باید به ولایت ابی بکر و عمر و عثمان نیز ملتزم باشد همان که اهل سنت و علی عبدالرزاق به آن معتقدند؟
عابدینی در پاسخ به اظهارات روانبخش گفت: آیه انما ولیکم الله مربوط به 2 سال آخر عمر پیامبر(ص) بود و در مدینه نازل شده است اگر ولایت پیامبر الهی بوده چرا این آیه در مکه نازل نشده است؟ طبق این آیه پیامبر(ص) در آن مد