✅ مصرف اموال و نذورات و صدقات برای زینت دادن حرم ها :
◀️ رُوِىَ أنَّهُ ذُكِرَ عِندَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ في أيّامِهِ حَلىُ الكَعبَةِ وَ كَثرَتُهُ .
فَقالَ قَومُ : لَو أخَذتَهُ وَ جَهَّزتَ بِهِ جُيُوشَ المُسلِمِينَ
كانَ أعظَمَ لِلأجرِ ، وَ ما تَصنَعُ الكَعبَةُ بِالحَلي؟
فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ ، وَ سَألَ عَنهُ أميرَالمُؤمِنِينَ عَلَيهِ السَّلامُ .
فَقالَ : إنَّ القُرآنَ أُنزِلَ عَلَى النَّبِيِ _ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ_
وَ الأَموالُ أَربَعَةُ :
أموالُ المُسلِمِينَ فَقَسَمَها بَينَ الوَرَثَةِ فِي الفَرائِضِ ،
وَ الفَيءُ فَقَسَمَهُ عَلَى مُستَحِقِّيهِ ،
وَ الخُمسُ فَوَضَعَهُ اللهُ حَيثَ وَضَعَهُ ،
وَ الصَّدَقاتُ فَجَعَلَها اللهُ حَيثُ جَعَلَها .
وَ كانَ حَليُ الكَعبَةِ فيها يَومَئِذِ ، فَتَرَكَهُ اللهُ عَلَى حالِهِ ،
وَ لَم يَترُكهُ نِسياناً ، وَ لَم يَخفَ عَنهُ مَكاناً ،
فَأَقِرَّهُ حَيثُ أَقَرَّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ .
فَقالَ لَهُ عُمَرُ : لَولاكَ لَافتَضَحنا ، وَ تَرَكَ الحَليَ بِحالِهِ .
🔶 روایت شده که نزد عمر بن خطاب در زمان خلافتش ، ذکر زیور کعبه و زیاد بودن آن به میان آمد .
گروهی گفتند: اگر آن زیور را بگیری و با آن ، لشکرهای مسلمین را تجهیز کنی ، اجر بیشتری دارد . کعبه ، این زیور را میخواهد چه کار کند؟
عمر ، تصمیم گرفت آن را انجام دهد ، و در مورد آن از امیرالمؤمنین علیه السّلام سؤال كرد .
اميرالمؤمنين علیه السّلام فرمود : همانا قرآن بر پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ نازل شد ، در حالی که اموال بر چهار قسم بودند :
الف : اموال مسلمین ، که آن را بین ورثه در موارد واجب آن تقسیم کرد .
ب : فَیء ( غنیمت) ، که بر مستحقین آن تقسیم کرد .
ج : خُمس ، که آن را در جای خودش قرار داده و مصرف نمودند .
د : صدقات ، که خداوند آن را در جای خود قرار داد .
و زیور کعبه در آن زمان در مورد صدقات بود ، که خداوند آن را بر حال خود رها کرد ، و آن را با فراموشی ، رها نکرد ، و جای آن برای خدا مخفی و پوشیده نبود .
پس تو هم آن را در همان جایی قرار بده که خدا و رسولش قرار دادند .
سپس عمر گفت : اگر تو نبودی ، ما مفتضح می شدیم ، و زیور کعبه را به حال خود رها کرد .
📚 نهج البلاغة (سيد رضي) ، حكمت ٢٦١ ، صفحه ٧٦٨ .
🆔
@bistosevom