✅ مصرف اموال و نذورات و صدقات برای زینت دادن حرم ها : ◀️ رُوِىَ أنَّهُ ذُكِرَ عِندَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ في أيّامِهِ حَلىُ الكَعبَةِ وَ كَثرَتُهُ . فَقالَ قَومُ : لَو أخَذتَهُ وَ جَهَّزتَ بِهِ جُيُوشَ المُسلِمِينَ كانَ أعظَمَ لِلأجرِ ، وَ ما تَصنَعُ الكَعبَةُ بِالحَلي؟ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ ، وَ سَألَ عَنهُ أميرَالمُؤمِنِينَ عَلَيهِ السَّلامُ . فَقالَ : إنَّ القُرآنَ أُنزِلَ عَلَى النَّبِيِ _ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ_ وَ الأَموالُ أَربَعَةُ : أموالُ المُسلِمِينَ فَقَسَمَها بَينَ الوَرَثَةِ فِي الفَرائِضِ ، وَ الفَيءُ فَقَسَمَهُ عَلَى مُستَحِقِّيهِ ، وَ الخُمسُ فَوَضَعَهُ اللهُ حَيثَ وَضَعَهُ ، وَ الصَّدَقاتُ فَجَعَلَها اللهُ حَيثُ جَعَلَها . وَ كانَ حَليُ الكَعبَةِ فيها يَومَئِذِ ، فَتَرَكَهُ اللهُ عَلَى حالِهِ ، وَ لَم يَترُكهُ نِسياناً ، وَ لَم يَخفَ عَنهُ مَكاناً ، فَأَقِرَّهُ حَيثُ أَقَرَّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ . فَقالَ لَهُ عُمَرُ : لَولاكَ لَافتَضَحنا ، وَ تَرَكَ الحَليَ بِحالِهِ . 🔶 روایت شده که نزد عمر بن خطاب در زمان خلافتش ، ذکر زیور کعبه و زیاد بودن آن به میان آمد . گروهی گفتند: اگر آن زیور را بگیری و با آن ، لشکرهای مسلمین را تجهیز کنی ، اجر بیشتری دارد . کعبه ، این زیور را میخواهد چه کار کند؟ عمر ، تصمیم گرفت آن را انجام دهد ، و در مورد آن از امیرالمؤمنین علیه السّلام سؤال كرد . اميرالمؤمنين علیه السّلام فرمود : همانا قرآن بر پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ نازل شد ، در حالی که اموال بر چهار قسم بودند : الف : اموال مسلمین ، که آن را بین ورثه در موارد واجب آن تقسیم کرد . ب : فَیء ( غنیمت) ، که بر مستحقین آن تقسیم کرد . ج : خُمس ، که آن را در جای خودش قرار داده و مصرف نمودند . د : صدقات ، که خداوند آن را در جای خود قرار داد . و زیور کعبه در آن زمان در مورد صدقات بود ، که خداوند آن را بر حال خود رها کرد ، و آن را با فراموشی ، رها نکرد ، و جای آن برای خدا مخفی و پوشیده نبود . پس تو هم آن را در همان جایی قرار بده که خدا و رسولش قرار دادند . سپس عمر گفت : اگر تو نبودی ، ما مفتضح می شدیم ، و زیور کعبه را به حال خود رها کرد . 📚 نهج البلاغة (سيد رضي) ، حكمت ٢٦١ ، صفحه ٧٦٨ . 🆔 @bistosevom