🔰 ارتباط و ملاقات ✨
🔘 قسمت ۱۰
💠معنای ارتباط و ملاقات و انواع آن
... ◀️ دیدار در بیداری، از نظر شناختن و نشناختن امام: ...
*⃣ فرضیههای بحث :
...➖ جمله «تسلِّم علی الجماعة»، قرینه است بر این که مراد از «لاتری» ندیدن نیست، بلکه نشناختن است. در آیه ﴿إِنَّهُمْ یرَوْنَهُ بَعِیدًا وَ نَراهُ قَریباً﴾[۱] نیز کلمه «یرونه» و «نراه» به معنای ظاهری رؤیت و دیدن با چشم سر نیست، بلکه به معنای باور به کار رفته است؛ چنان که در نگاه تسامحی عرف نیز گاهی در مورد پیش بینی، قضاوت و اظهار نظر در مورد موضوعی، تعبیرهایی مانند: «می بینم»، «نمی بینم» به کار برده میشود. چون کلمه «یری» در لسان آیات و روایات و نیز در متفاهم عرف، گاهی به معنای کنایی به کار میرود و التفات نکردن به چیزی، به منزله ندیدن آن تلقی میگردد و از آن به «لایرون» و «لانراه» تعبیر میشود، از این رو، تعبیر «لایری»، در روایتهای دسته اول نیز در معنای نفی رؤیت تعین ندارد بلکه هر دو احتمال در مفاد آن مطرح است.❗️
➖ بنابراین، نه تنها در میان این دو دسته روایات، هیچ تعارضی دیده نمی شود، بلکه «لایری» و «لایرونه» در این روایات به معنای عدم شناخت است. قرینه این حمل نیز روایاتی اند که به رفت و آمد حضرت در میان مردم به طور ناشناس و حضور در خانه ها، بازار، مجالس و محافل [۲] و دیگر جاها تصریح دارند و نیز روایاتی که وضعیت حضرت و شیعیان را در زمان غیبت، به یوسف علیه السلام و برادرانش تشبیه میکنند، چنان که خواهد آمد، شاهد و مفسر این نوع روایات میتواند باشد. ...
(ادامه دارد) ...
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📝 مؤلف: قنبرعلی صمدی
🗞 ناشر: قم؛ انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود
(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)
📚 ارتباط و ملاقات،صفحه ۲۰ و ۲۱.
📚[۱]: سوره معارج، آیه۶۷.
📚[۲]: نعمانی، الغیب۱ه، ص۱۶۳؛ علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۲، ص ۲۸۳، انتشارات مؤسسة الوفاء، بیروت ۱۴۰۴قمری.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
گروه🌷🌤️بـوی ظهور🌤️🌷
#ارتباط_و_ملاقات
#قنبرعلی_صمدی
#مهدویت_انتظار
#انتشارات_بنیاد_فرهنگی_حضرت_مهدی_موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
#کانال_در_ایتا
♻️
https://eitaa.com/booye_zohoor_resane_zohoor
#گروه_در_ایتا
♻️
https://eitaa.com/joinchat/3689283792Cf33172c983
#منتظران_ظهور
#گروه_در_تلگرام
♻️
https://t.me/+qRAtsegCh0JjMmVk