▪️ احکام حسینی (قسمت ۱۰) 🚩 احکام مربوط به امام حسین علیه‌السلام ✅ ۵. عزاداری امام حسین علیه‌السلام 🔰 اشاره 🔹۱. گریستن در عزای امام حسین علیه السلام و گریاندن دیگران و برپایی مجالس سوگواری سالار شهیدان از جمله کارهای مستحب مؤکّد و از افضل قُرُبات و دارای ثواب بسیاری است ولی از آنجا که برخی از افراد گاهی در عزاداری دچار افراط یا تفریط می‌شوند، توجه به چند شرط از شرایط عزاداری قابل توجه است: 🔸الف) آنچه خوانده می‌شود مشتمل بر مطالب دروغ و باطل نباشد. 🔸ب) همراه با کار حرام، مثلاً موسیقی لهوی نباشد. 🔸ج) همراه با مطالبی که وهن مذهب یا تنقیص و تحقیر آن حضرت است نباشد. 🔸د) موجب اضرار به نفس (ضرر قابل توجه) نباشد. 🔸ه) سبب ترک واجب نباشد که گاهی سبب ترک نماز یا قضاشدن آن می‌شود. [۱] ۰─━━━━⊱¤⊰━━━━─۰ ✳️ پرسش و پاسخ 🔰 ❓سؤال: نظر مبارک خود را در مورد خواندن دعاهای کمیل، ندبه، سمات، زیارت عاشورا و جامعه، عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام از قبیل روضه خوانی، سینه زنی و غیره مرقوم فرمایید تا رفع ابهام و شبهه از دسائس مغرضین شود و نیز شیعیان راستین اغفال نشوند؟ ☑️ جواب: خواندن ادعیه مأثوره و عزاداری برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام از افضل قُرُبات و آدم ساز است. [۲] ۰─━━━━⊱¤⊰━━━━─۰ ❓سؤال: لطفاً نظر خود را در مورد تعزیه ای که با شرائط ذیل خوانده می‌شود و مرسوم محل می‌باشد. مرقوم فرمایید تا به آن عمل شود؟ 🔺۱. از طبل و شیپور و سائر ادوات طرب انگیز هیچ گونه استفاده نمی شود. 🔺۲. تعزیه را با صدای ساده که غنا به آن گفته نمی شود می‌خوانند. 🔺۳. اجتماع مرد و زن به صورتی است که زن‌ها و مردها جداگانه و با فاصله پنجاه متر از هم می‌نشینند. 🔺۴. کسی که نسخه زنانه را می‌خواند فقط عبا به دوش دارد و یک دستمال سیاه به سر می‌پیچد. 🔺۵. اشعار معمولی به زبان محلّی (که در اغلب مجالس مرسوم است) خوانده می‌شود. 🔺۶. مزاحم وقت نماز و روضه خوانی و مانع وعظ نیست و خواننده هم اهل محل است. ☑️ جواب: با خصوصیّات مذکوره اشکالی ندارد. [۳] ۰─━━━━⊱¤⊰━━━━─۰ ❓سؤال: در بعضی از هیئت‌های مذهبی، مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل بیت علیهم السلام اینگونه به ما فهمانده اند و یا ما را راهنمایی کرده اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط به گفته‌های علما نمی باشد، بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شوندگان چیست؟ ☑️ جواب: نقل مطالب به صورت مزبور بدون اینکه مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد وجه شرعی ندارد، مگر آنکه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. [۴] ----------📚📚📚---------- 📚[۱]: امام خمینی قدس سره، استفتائات، ج۳، ص۵۷۹؛ آیةاللَّه خامنه ای (دامت برکاته)، ترجمه اجوبةالاستفتائات، ص۲۲۲ و۲۲۳. 📚[۲]: امام خمینی قدس سره، استفتائات، ج۳، ص۵۸۲، س۳۹. 📚[۳]: امام خمینی قدس سره، استفتائات، ج۳، ص۵۷۹، س۳۲. 📚[۴]: آیةاللَّه خامنه ای (دامت برکات)، ترجمه اجوبةالاستفتائات، ص۳۲۳، س۱۴۴۶. (ادامه دارد ...) ─┅─═इई•°¤°•ईइ═─┅─ ─┅─═इई•°¤°•ईइ═─┅─ التماس دعای فرج 🤲 @senne_taklif_va_bidari_islami https://eitaa.com/senne_taklif_va_bidari_islami https://splus.ir/senne_taklif_va_bidari_islami https://telegram.me/joinchat/A7FI8z_-E416pH-ZAOZRag