بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر
#کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای
#عموم_مردم
🎙علامه
#جوادی آملی
📖تفسیر سوره:
#بقره
💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ"
⛓بحث:
#تجسم_اعمال صالحان در بهشت
🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:
2⃣محتمل است مراد از «من قبل»
#برزخ باشد. این احتمال نیز صحیح نیست؛ زیرا:
🍊 الف: در بسیاری از آیات قرآن کریم برزخ دالان ورودی آخرت و جزو آن معرفی شده و جهان نیز به دو قسمت دنیا و آخرت تقسیم شده است. پس برزخ نیز
#جزو_آخرت و در مقابل دنیاست، نه این که در مقابل دنیا و آخرت باشد، بنابراین، حکم بهشت برزخی همان حکم بهشت قیامت کبراست.
🍑 ب: معلوم نیست همه میوه هایی که در جنّت کبرا به بهشتیان داده می شود در برزخ نیز داده باشند، در حالی که آیه محل بحث به صورت قضیه موجبه کلیه می گوید: هر میوه ای در بهشت به بهشتیان داده شود آنان می گویند: این قبلاً روزی ما شده است و اساساً برزخ همان طور که برای دوزخیان نموداری از عذاب است، نه «اشدّالعذاب»، برای بهشتیان نیز
#نموداری از نعمتهای بهشت و تنعّم به آنهاست، نه تنعم کامل و نهایی.
🌽 ج: بهشتیان از گفتن این سخن لذّتی می برند و چنین لذتی در صورتی قابل تصویر است که درباره دنیا سخن بگویند، نه برزخ؛ زیرا گفتن این سخن که در برزخ نیز به ما چنین میوه هایی داده اند، برای آنان لذّتی ندارد، ولی وقتی مؤمن وارد بهشت می شود و اعمال صالح خود را به صورت میوه مشاهده می کند و می گوید: ما همین روزی را در
#دنیا داشتیم، چنین سخنی برایش لذّت بخش است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر
#کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan