گوشهای از هنرپردازی معمار ایرانی در تطبیق با فلسفه زیارت
احمد بن فارس میگوید: «زائر را از آن جهت زائر میگویند که وقتی به زیارت تو میآید، از غیر تو عدول میگرداند».
لذا حقیقت زیارت را چنین تعریف کردهاند: "حضور الزائر عند المزور". به این معنا که کمال زیارت آن است که حضور زائر نزد زیارت شونده چنان باشد که فقط او را ببیند و از خود، چیزی نبیند.
حال با توجه به توضیحات فوق، به این عکس که امشب در حرم مطهر امام رئوف(ع) گرفتهام توجه بفرمایید که نه از حقیر اثری است و نه از همراهانم.
معمار خوش ذوق ایرانی، آرایهها و تزیینات آینهکاری را به نحوی معماری کرده است که زائر در این نوع شکستگیهای هندسیِ آینهها از خود هیچ نبیند و در اثر تعدد قطعات آینهها، تصویر زائر کاملا شکسته شود تا بر خلاف عملکرد اصلی آینه که کارش انعکاس تصویر کامل فرد است، در این نوع هنرپردازی و آینه کاری، زائر چیزی از خود و تصویر خود نبیند؛ به نحوی که معماری محیط، بستری باشد برای حضور قلب زائر و تجلی حقیقتِ حضور عند المزور.
@baladetayyeb