🔵 قانون علاقه به چرندیات
🔸کوت پارکینسون نویسنده انگلیسی در سال ۱۹۵۷ "اصل پیش پا افتادگی" یا "قانون علاقه به چرندیات" را مطرح کرد.
🔸خلاصه نظریه او این است: مردم به موضوعات مبتذل و پیش پاافتاده ارزش بیشتر از موضوعات تخصصی میدهند زیرا در این زمینه ها اطلاعاتی ندارند و براحتی سکوت میکنند.
✅رسانه ها و صاحبان قدرت برای مدیریت افکار عمومی مردم از این حربه استفاده میکنند.
🔸بعنوان مثل اگر شبکه های خبری نظیر بی بی سی و صدای آمریکا و کانال تلگرامی آمدنیوز را در چند ماه اخیر مورد بررسی قرار دهید، با وجود اخبار مهم همچون نقض برجام، عدم دسترسی ایران به بانکهای بین المللی و حتی تصویب نهایی قانون جلوگیری از ورود ایرانیان به آمریکا و بازداشت جاسوسان هسته ای، اما این رسانه ها از "قانون علاقه به چرندیات" بهره برده و اذهان مردم را تغییر جهت میدهند به سمت حق زنان برای ورود به ورزشگاه(در اینجا منظور درست یا غلط بودن مساله ورود بانوان به ورزشگاه مدنظر نیست، بلکه مساله این است که بدلیل ساده بودن موضوع میتواند همه را درگیر گفتگو کند)، ویا حضور بدل رهبر بجای خود ایشان در کرمانشاه، عدم کمک رسانی سپاه به زلزله زدگان و دهها مورد دیگر که افراد و اذهان جامعه را درگیر موضوعات غیرمهم و غیرتخصصی کنند.
🔸این روش در واقع ترجمه دیگری از همان جمله معروف است: دروغ هرچه بزرگتر؛ باورپذیرتر.
🔸این استراتژی در ایام انتخابات و جلب آرای مردم نیز کاربرد دارد.
📝 علیرضا زادبر
♦️
@ch_yaghoot