#پاسخ_سوال_مهدوی ۴۶
علت غیبت حضرت مهدی [علیه السلام]
۱. حسین بن علی بن خضّال از امام رضا [علیه السلام] روایت کنار که فرمود :گویا شیعیان را میبینم که فقدان سومین نسل از فرزندانم مانند چارپایان در طلب چراگاه برآیند،امّا آن را نیابند.
گفتم :ای فرزند رسول خدا!برای چه؟
فرمود:برای آنکه امامشان از آن ها پنهان شود .
گفتم:برای چه؟!
فرمود:برای آنکه چون با شمشیر قیام کند بیعت هیچ کس بر گردنش نباشد .
{عیوناخبارالرضا(علیهالسلام)ج۱،باب۲۸،ص۲۴۹}
۲. امام صادق[علیه السلام] فرمود: برای قائم ما غیبتی است که مدت آن به طول می انجامد.
گفتم: ای فرزند رسول خدا! علتش چیست؟
فرمود:زیرا خدای تعالی میخواهد در او سنّت های پیامبران [علیه السلام] را در غیبت هایشان جاری کند و ای سدیر! گریزی از آن نیست که مدّت غیبت های آن به سر آید، خدای تعالی فرمود:{لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍیعنی}یعنی
➖> سنت های پیشینیان در شما جاری است.
{سوره انشقاق ایه ۱۹}
۳. عبدالله بن فضل هاشمی گوید: از امام صادق [علیه السلام] شنیدم که فرمود: برای صاحب الامر غیبت ناگزیری است که هر باطل جوی در آن به شک می افتد.
گفتم: فدای شما شوم، برای چه ؟
فرمود: به خاطر امری که ما اجازه نداریم آن را هویداکنیم .
گفتم : در آن غیب چه حکمتی وجود دارد؟
فرمود :حکمت غیبت او همان حکمتی است که در غیبت حجت های الهی پیش از او بوده است و وجه حکمت غیبت او پس از ظهورش آشکار گردد، همچنان که وجه حکمت کارهای خضر [علیه السلام]از شکستن کشتی و کشتن پسر و به پا داشتن دیوار بر موسی [علیه السلام] روشن نبود تا آنکه وقت جدایی آنها فرارسید.
ای پسر فضل! این امر، امری از امور الهی و سرّی از اسرار خدا غیبتی از غیوب پروردگار است و چون دانستیم که خدای تعالی حکیم است ما تصدیق می کنیم که همه افعال او حکیمانه است؛ اگرچه وجه آن آشکار نباشد .
{کمالالدینوتمامالنعمة،ج۲،ص۲۳۳-۲۳۵}