😍جلسه سوم شرح خطبه فدکیه😍
شکر، موجب افزایش نعمت
حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمايند:
✨«وَ اسْتَحْمَدَ اِلَی الْخَلائِقِ بِإِجْزالِها».✨
خداوند از خلائق در مقابل كثرت نعمت هایش طلب حمد كرده است.
⬅️
اِجزال همان اِكثار است، يعنی
خداوند از بندگانش طلب حمد فرموده در مقابل نعمت هايش، امّا برای افزونی نعمت ها.
⬅️
حمد يعنی ستايش و ستايش تنها در برابر كمال صورت می گيرد و كمالات همه مختص خداوند است.
⬅️ كسی كه دارای صفت جود و كرم است به انسان چيزی عطا می كند.
حال گاهی از اين عمل تشكر می شود يعنی تشكر از فعل و عطايی كه به انسان كرده امّا گاهی ستايش از آن صفت زيبای آن شخص می شود، يعنی ديگر تشكر نيست بلكه ستايش است نسبت به آن صفت زيبای جُود و كرمی كه آن شخص دارد. و آن صفت، مبدأ فعل است
سپس حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود:
خداوند طلب حمد كرده از بندگانش برای اينكه نعمت هايش را زياد كند.
✨«وَثَنّی بِالنَّدْبِ إِلی أمْثالِها» ✨
خداوند دوباره شما را به امثال اين نعمت ها دعوت کرده است.
چون در قبل ندب به كار برده حضرت در اينجا هم نَدْبْ را تكرار كرده اند.
⁉️
امّا مراد از امثال اين نعمت ها چيست؟
برخی از بزرگان احتمال داده اند كه مراد اين است كه
خداوند تنها نمی خواهد به شما نعمت های دنيويه بدهد بلكه می خواهد نعمت های اخرويه هم به شما عطا كند.
يعنی نعمت هايی كه از بين رفتنی نباشد بلكه
جاودانه بماند.
پس خداوند دعوتش را تكرار كرده تا اين نعمت های اخرويه و جاودانه را هم به شما بدهد و اين به وسيلۀ طاعت و عبادات حاصل می شود،
يعنی با انجام اعمال صالحه و حسنه.
يعنی اگر اينها را انجام دهيد خداوند امثال آنها را به شما می دهد.
حال این بحث عقلی مطرح می شود كه آيا نعمت های اخرويه مثل نعمتهای دنيويه است تا كلمه امثال به كار برده شود يا خير؟
اكثراً به اين معنا رسيده اند كه اين نعمتها اعم از اخرويه و دنيويه است، يعنی در نعمتهای دنيويه متشابه و متماثل آن را به شكلهای گوناگون عطا فرمايد كه اشاره است به فيّاضيّت حق تعالی در تفضّلاتش.
امّا می توان اين احتمال را داد كه چه بسا خداوند به نعمتهايش می افزايد با ستايش و حمدی كه ما نسبت به او داشته باشيم و شكر و قدردانی اعم از قلبی و لفظی و عملی انجام دهيم.
👈
اين شكر خود موجب افزايش نعمتها می شود.
@chele_hozor