🔶 حضرت فاطمه در ابتداى خطبه از نعمتها شروع مى كنند و از عنايتهاى حق و آنچه كه باعث استمرار اين نعمتها و عنايتهاست گفتوگو مى كنند. و بعد به توحيد و نبوّت روى مى آورند و از رسول مى گويند. و سپس به مردم خطاب مى كنند و از آنها و تكاليفشان و آثار اين تكاليف مى گويند.
🔶 حضرت در ادامه ى خطبه به معرّفى خود مى پردازند و از نسبت خويش با رسول چنين مى گويند.«ايُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا انِّى فاطِمَةُ وَ ابِى مُحَمَّدٌ، اقُوُل عَوْدَاً وَ بَدْءَاً وَ لا اقُوُل ما اقُوُل غَلَطاً وَ لا افْعَلُ ما افْعَلُ شَطَطاً».
🔶 مى فرمايند: من فاطمه و پدرم محمد صلی الله علیه و آله است و اين حرف را نه يك بار كه مكرّر و مستمرّ مى گويم، اگر سخنى مى گويم اشتباه نيست و اگر امروز اقدامى كرده ام و اينگونه ايستاده ام، پراكنده كارى نيست.
🔶 نكته ى قابل تأمّل در بيان حضرت و سؤال اساسى اين است، كه آيا فاطمه اين قدر مجهول مانده است كه نياز به معرفى دارد؟ كسى كه همه، كودكى اش را ديده اند. بچّه هايش را بر دوش رسول مشاهده كرده اند، نياز به معرّفى دارد؟!
🔶 پس مشكل جاى ديگرى است، صحبت از فراموشى و انكارى است كه شكل گرفته و حقوقى كه از ايشان گرفته شده. سخن از اين است كه چگونه و با دقت و نقشه هاى حساب شده، على علیه السلام را بستند و امكانات مالى او را گرفتند و يارانش را هم كشتند.
🔶 به خاطر همين، حضرت فاطمه، قدم به قدم، عنايات رسول را مطرح مى كنند، از نسبت خود و على با رسول مى گويند و وقتى هم كه محروميت و تنهايى آدمها را مطرح مى كنند از نجات اينها توسط رسول و شجاعت على و قرب او به رسول مى گويند.
📚 روزهای فاطمه، ص ۳۷
🆔 کانال👈
چشمه جاری